I N D O K K U M

k o m t e r a a n

‘Ooit woningbouw op terrein Prins Dokkum’ (achtergrond)

‘Ooit woningbouw op terrein Prins Dokkum’ (achtergrond)


De beide heftrucks die op een zonnige middag in mei over het terrein van Prins Dokkum rijden, vallen in het niet op het immense terrein. De mannen zijn aan het opruimen. Waar ooit honderden mannen werkten aan de productie van wielvelgen, tuinbouwkassen, wegmeubilair en röntgentafels voor ziekenhuizen, blijft een immens terrein achter. 19 hectare in totaal.

Harde sanering van laatste personeel

De beide heftrucks die op een zonnige middag in mei over het terrein van Prins Dokkum rijden, vallen in het niet op het immense terrein. De mannen zijn aan het opruimen. Waar ooit honderden mannen werkten aan de productie van wielvelgen, tuinbouwkassen, wegmeubilair en röntgentafels voor ziekenhuizen, blijft een immens terrein achter. 19 hectare in totaal. Harde sanering van laatste personeel De Safe Road groep – die de naam en bedrijfsactiviteiten van Prins Dokkum kocht – zit daar overduidelijk niet mee. De groep heeft een omzet van 330 miljoen euro, maar besloot ‘op grond van een slechte financiële positie’, de productieafdeling te Dokkum per 1 juli 2013 te sluiten. Een harde sanering van hogerhand, die ondanks Kamervragen en hevige protesten van het personeel gewoon doorging. Om de productie over te kunnen plaatsen naar het buitenland en het kantoor in Heerenveen te kunnen huisvesten. Een handjevol mensen zorgt er in Dokkum nog voor dat de orders worden ontvangen en dat het terrein wordt opgeruimd. Mogelijk ooit woningbouw op immense terrein Er werd in opdracht van de gemeente Dongeradeel 1000 vierkante meter grond gesaneerd door WMR uit Rinsumageest. Ook is gestart met het vergroten van de bergingsvijver langs de Birdaarderstraatweg te Dokkum. Dat is echter nog maar een fractie van het totale terrein. Aan het eind van 2014 loopt het huurcontract met de Safe Road groep af en moeten de gebouwen en het terrein helemaal schoon en opgeruimd worden achtergelaten. Wat er dan met het terrein en de gebouwen gaat gebeuren? Zowel de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) als de gemeente Dongeradeel zien veel potentie in het terrein, dat aan de Dokkumer EE ligt. Met name voor woningbouw. Zoektocht naar kandidaten Het terrein en de gebouwen zijn officieel in eigendom van de NOM. “Wij vinden het wel fatsoenlijk en belangrijk dat het terrein goed terecht komt”, laat Jeroen van Onna van de NOM weten. De gemeente Dongeradeel heeft ook goede wil, maar geen budget. Er lopen gesprekken met de gemeente en een makelaar en het terrein is inmiddels bestemd tot de lichte classificatie 2 voor bedrijven. Dat betekent dat een nieuwe fabriek op het terrein in ieder geval is uitgesloten. Er wordt gezocht naar serieuze kandidaten die in het terrein willen investeren. “Het terrein biedt grote kansen en volop mogelijkheden op het gebied van woningbouw of recreatie”, aldus van Onna. NOM is aandeelhouder Doordat de NOM de hypotheek op het terrein en de gebouwen overnam, kon worden voorkomen dat de Prins Holding failliet ging. Bovendien werd met die overname voorkomen dat het terrein in handen van de ‘verkeerde’ investeerders zou vallen. De bank werd door de ontwikkelingsmaatschappij uitgekocht en de lopende contracten werden overgenomen. De NOM kreeg daardoor een meerderheidsbelang in de gebouwen en de grond. Delen van de onderneming zijn van de hand gedaan en tot het eind van dit jaar wordt het terrein nog gehuurd. Er wordt op ingezet om voor het eind van het jaar een oplossing voor het terrein en de gebouwen te hebben. Pier Prins Het succesverhaal van Prins Dokkum begon ooit in 1940. De Dokkumer Pier Prins richt op dat moment zijn bedrijf op. In een boerderij huurt hij een bedrijfspand, waar hij landbouwwerktuigen gaat ontwikkelen. Zijn huur betaalde Prins door bij een boer tijdens melkerstijd te assisteren. De eerste stalen constructies van het kersverse bedrijf vonden hun weg naar de wegenbouw: vangrails en andere systemen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Pieken en dalen Prins Dokkum kwam in 1980 diep in de rode cijfers. De Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) werd toen ook de reddder in nood. De aandelen werden afgestempeld. De NOM nam een belang van 96 procent in het bedrijf. Eén jaar later verdween Prins Dokkum van de officiële beurs. In de jaren tachtig ging het bedrijf zich vooral concentreren op de kassenbouw in het Westland. Prins Dokkum klauterde dankzij de snelle groei van deze markt langzaam uit het dal. Eigenzinnig Uitvindersbedrijf Prins Dokkum was een even eigenzinnig als merkwaardig uitvindersbedrijf. Naast het bestaande bedrijfspand wordt een nieuwe hal neergezet. Hier wilde het bedrijf kunststof velgen voor trucks gaan produceren. Dat onderdeel kwam nooit goed van de grond. En zo mislukte er wel meer. Er werd een autokantelhefbrug ontwikkeld. Niemand had belangstelling. Prins zette een eigen zwembadoverkapping op de markt. De introductie mislukte. En er werd zelfs een prefab voor een cruiseboot in elkaar gezet. De afzet bedroeg één stuk. Belangrijke werkgever Toch bood het bedrijf door de jaren heen aan honderden mensen werk. Kon er in de jaren negentig nog over honderden werknemers worden gesproken, de laatste jaren werd het aantal steeds minder door onder andere de goedkope productiekrachten uit het Oostblok. De laatst 34 werknemers kregen in april 2013 nog zes maandsalarissen (inclusief vakantiegeld en toeslagen) plus een budget van 2000 euro voor het zoeken naar ander werk of extra scholing. De werknemers, gesteund door de vakbonden, hebben zich altijd verzet tegen het plan om de vestiging in Dokkum te sluiten en de productie te verplaatsen naar Polen. Prins zelf krijgt het niet meer mee Uitvinder Pier Prins was tot op hoge leeftijd actief. Hij overleed op 16 september 2012. Na een leven vol avonturen, ondernemen en grensverleggend bezig zijn, wordt in de rouwadvertentie vermeld. ‘Zijn laatste jaren waren moeilijk omdat hij steeds meer de regie uit handen moest geven’. Het huis van de voormalige uitvinder staat op dit moment te koop. Het zal vermoedelijk nog jaren duren voordat het Prins terrein in Dokkum niet meer aan de ooit zo florerende fabriek herinnert. Op het nieuwe industrieterrein De Zuiderschans is de Pier Prinslaan naar de uitvinder vernoemd. Het voormalige woonhuis van Pier Prins in Dokkum Gebruikte bronnen: http://www.prinsgroup.com/nl/over-prins-group/historie http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/archief/article/detail/510082/1997/01/27/Winstgevend-uitvindersbedrijf-overweegt-terugkeer-op-de-Amsterdamse-beurs-Prins-Dokkum-vindt-opnieuw-het-wiel-uit.dhtml http://www.mensenlinq.nl/overlijdensberichten/pier-prins-4624880 http://www.in-dokkum.nl/content/volop-werkzaamheden-op-terrein-prins-dokkum http://www.funda.nl/koop/dokkum/huis-48955854-de-woudhorne-31/fotos/#foto-1 http://www.cnvvakmensen.nl/actueel/in-het-nieuws/prins-dokkum/ https://www.fnvbondgenoten.nl/mijnbranche/branches/regio_noord/nieuws/653347-Prins_Dokkum_moet_boeken_openen/ http://nos.nl/artikel/492546-sociaal-plan-prins-dokkum.html http://hicnof.nl/ruurd/atlast001/d01162.htm

Redactie
Redactie