I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Na veertig jaar stopt Diedrich Hoogstra met Anemoon Bloemen

Na veertig jaar stopt Diedrich Hoogstra met Anemoon Bloemen

“Het is goed!” vertelt Diedrich Hoogstra van Anemoon Bloemen. Na veertig jaar ziel en zaligheid in zijn pand en bloemenzaak gestopt te hebben, is het klaar. Het karakteristieke pand aan de Keppelstraat staat te koop en Diedrich neemt met een mooi en goed gevoel afscheid als bloemist, hij is klaar voor een nieuwe fase met vooral tijd voor zichzelf.

“Het is goed!” vertelt Diedrich Hoogstra van Anemoon Bloemen. Na veertig jaar ziel en zaligheid in zijn pand en bloemenzaak gestopt te hebben, is het klaar. Het karakteristieke pand aan de Keppelstraat staat te koop en Diedrich neemt met een mooi en goed gevoel afscheid als bloemist, hij is klaar voor een nieuwe fase met vooral tijd voor zichzelf. Ziel en zaligheid “Het heeft tijd gekost tot die knop omging. Ik denk natuurlijk dat ik onmisbaar ben”, lacht Diedrich. “Maar dat is onzin, dat weet ik ook wel. Mijn hele ziel en zaligheid zit in dit pand, in deze stenen. Ik heb het de afgelopen jaren gerenoveerd, onderhouden en gemaakt zoals het nu is. Tegelijkertijd is dit pand mijn spaarpotje. Nu is het tijd voor mij, alleen voor mij.” Van veertig jaar als ondernemer tussen de bloemen naar een leven zonder winkel, zonder klanten en zonder dat geliefde pand. “Ik ga niet niks doen hoor! Komend voorjaar zullen de Dokkumers mij weer tegenkomen in de binnenstad, niet als ondernemer maar ik ga níet in dat zwarte gat vallen”, zegt Diedrich vol overtuiging. Oproep Na de verkoop van zijn pand gaat Diedrich op zoek naar een huurhuis waar ook plek is voor zijn geliefde honden. “Mijn honden zijn hier ook al veertig jaar. Hier op de patio is weinig buitenruimte voor ze. Ik wil de deur uit kunnen lopen en genieten van een tuin, ik moet wel een beetje tussen het groen blijven. Het liefst in een oud en sfeervol huisje, daar hou ik van. Dat mag in de binnenstad van Dokkum, maar dan is die tuin natuurlijk een utopie… Mag ook best lekker landelijk met uitzicht op de natuur. Maak er maar een mooie oproep van”, grapt Diedrich. Hoe het begon Volgens Diedrich was hij als kind altijd al in de tuin bezig, had hij toen al groene vingers. “Sterker nog: je wordt als bloemist geboren!” zegt Diedrich. “Na de middelbare school ging ik de Tuinbouwschool doen en koos ik voor de richting bloementeelt en boomteelt. Ik kwam een cursus bloemschikken tegen, dat leek me eigenlijk ook wel wat. En voor ik het wist had ik een eigen zaak hier op de Keppelstraat. Als bloemist ben je een soort kunstenaar, een dromer, toch is het heel belangrijk dat je je zakelijke kant ook ontwikkelt. En ik ben altijd ‘bij’ gebleven door het lezen van vakbladen en het bezoeken van beurzen. Wel wilde ik er altijd mijn eigen draai aan geven, mijn stempel op drukken: eigenzinnig, met gevoel voor stijl en trendy. Dat zit gewoon in mijn vingers! Die manier van werken blijft, hoe de omgeving ook veranderde.” Met de tijd mee “En wat is er veel veranderd in de bloemen de afgelopen veertig jaar! Het assortiment is veel luxer geworden. Zo was ik ook een van de eersten destijds die de bloemen los, per stuk, ging verkopen. Of kijk bijvoorbeeld naar het kerstaanbod: in de jaren tachtig stond de winkel vol met kerststukjes met rommel. Hoe meer glitters en glimmers of kaarsen, hoe beter! Nu is er veel meer stijl, kiezen mensen voor een bos mooie groentakken of takken met rode besjes”, legt Diedrich uit. Ook de introductie van de computer en internet heeft Diedrich nog helder voor de geest. “Ik heb het opgepikt en ben met de tijd mee gegaan. Die verandering van online shoppen vind ik misschien wel het meest jammer, het persoonlijke contact met de mensen is er nauwelijks meer… “ Toenemende drukte “Ik hoop dat de pandemie snel voorbij is en dat mensen weer gaan winkelen voor de fun, dat ze geprikkeld worden om winkels in te gaan. Die prikkels zijn er aan deze kant van de stad niet meer, hoor. Sinds de supermarkten uit de binnenstad verdwenen zijn, is er minder toeloop. Terwijl je hier goede parkeerplekken hebt, er altijd ruimte is en je dus heel snel zou kunnen winkelen”, vertelt Diedrich die niet klaagt over te weinig drukte. “Het laatste halfjaar was een gekkenhuis. We kregen zo veel bestellingen, vooral via internet. We hebben het smoordruk gehad. En nu maken we ons op voor de laatste keer kerstdrukte.” Laatste maand Anemoon Midden in de kerstdrukte vertelt Diedrich over een bijzondere jaarlijks terugkerende opdracht. “Veertig jaar geleden maakt ik de eerste adventskrans voor de familie Blom. Afgelopen zaterdag haalden zij samen voor de veertigste keer samen de krans op. Dat soort dingen blijven bijzonder!”, aldus een trotse Diedrich. Tot en met 24 december bestelt Diedrich nog volop bloemen om de winkel te vullen, na de kerst is het klaar. “Dan mag iedereen langskomen om de winkel leeg te kopen. Wie belang heeft bij mijn lange tafel of toonbank: doe een goed bod en je krijgt het mee. Alles moet weg. En dan op 31 december is het écht klaar. Tijd voor een nieuw leven. Het is goed!”  

Redactie
Redactie

Dit bericht is afkomstig van de gehele redactie.