I N D O K K U M

k o m t e r a a n

‘Het nieuwe normaal’ in Dokkum – Van der Gang

‘Het nieuwe normaal’ in Dokkum – Van der Gang

In de rubriek ‘Het nieuwe normaal in Dokkum’ nemen we een kijkje bij ondernemingen, organisaties of locaties om te vragen hoe ze omgaan met ‘Het nieuwe normaal’. Hoe bereid je je daarop voor? En wat is eigenlijk ‘Het nieuwe normaal’ in Dokkum? Deze editie is Theo de Jong, werkzaam bij Van der Gang Herenkleding, aan het woord.

In de rubriek ‘Het nieuwe normaal in Dokkum’ nemen we een kijkje bij ondernemingen, organisaties of locaties om te vragen hoe ze omgaan met ‘Het nieuwe normaal’. Hoe bereid je je daarop voor? En wat is eigenlijk ‘Het nieuwe normaal’ in Dokkum? Deze editie is Theo de Jong, werkzaam bij Van der Gang Herenkleding, aan het woord. Hervatten na het nieuws “Het zat er aan te komen, je merkte de oplopende spanningen”, vertelt Theo de Jong over de dagen voorafgaand aan de intelligente lockdown van ons land. “Dat gaf de eerste dagen wel stress, alles wankelt even… Na een week moet je je dan wel weer hervatten. En dat deden we ook hier bij Van der Gang. We hadden overleg: wat gaan we doen? Wat kan wél in deze situatie?” Dus werkten de Gangmakers de opgelegde coronamaatregelen uit, “niet te schreeuwerig” en werd het contact gelegd met de klanten. Sociale rol Het team Van der Gang wilde meedenken en omdenken, positief blijven voor de klanten. “We zijn meer dan verkopers. We zijn ook gastheren en -dames, vinden het sociale contact met onze klanten minstens zo belangrijk. Iedereen binnen ons team heeft zijn eigen klantencontacten, kan een bepaalde generatie bedienen. Dat klantcontact onderhouden is voor ons heel vanzelfsprekend, dat doen we altijd al. Maar juist in deze spannende en onzekere tijd willen we er ook voor onze klanten zijn. Iedereen van ons team heeft een eigen manier gevonden om klanten te benaderen. Een manier, welke bij jezelf én bij de klant past. Soms ging dat contact per app en belden we juist later. Uiteindelijk hadden we allemaal te maken met een nieuwe situatie”, legt Theo uit over die eerste fase van contact leggen. Omtinken “Tuurlijk was dat wel spannend: mensen hadden zoveel aan hun hoofd. Dan is kleren passen of kopen niet prioriteit nummer één. Ik maakte me ook wel zorgen: valt dit wel goed? Toch waardeerden de klanten zo’n contactmoment. Het sociale benaderen én het meedenken. Je had immers geen pak, jas of colbert nodig, er is juist meer behoefte aan softe en comfortabele kleding. Een veel gehoorde reactie was: ‘Tige tank foar het omtinken’ ”, vertelt Theo. Gelukkig was er vanuit de leveranciers ook veel begrip en werd er soepel omgesprongen met het omruilen van bepaalde collecties. “Onze winkel lag in maart vol met prachtige mooie spullen. Sowieso was het mooi te zien dat de harde kern van onze klanten ook óns steunden en ons trouw bleven.” De afgelopen jaren werkte Van der Gang altijd al met de mogelijkheid van zichtzendingen. “Ideaal voor drukbezette mensen die geen tijd hebben om naar onze winkel in Dokkum te komen, of klanten die gewoon liever thuis in alle rust willen passen”, aldus Theo die eigenaar Jan Michiel daarover complimenteert: “Dat heeft Jan Michiel altijd goed gezien! Hij is daar altijd mee bezig geweest: kijken naar de behoeftes van de klanten en daarop inspelen. Dat persoonlijke contact, of dat nu in de winkel of via de telefoon is, dat is onze basis. Wij willen onze klanten oprecht leren kennen”. En dus stelde Theo de afgelopen maanden heel wat zichtzendingen en kledingboxen naar wens van de klant samen. “Het ‘omtinken’ en de focus op de mogelijkheden was in heel Dokkum merkbaar: de creativiteit van de ondernemers en de steun van de inwoners van Dokkum was duidelijk zichtbaar hier in de stad”, voegt Theo toe. Handen schudden en andere maatregelen “Als gastheer geen handen schudden, dat was wel even wennen. Zo vreemd, en hoe doe je dat? Maar ook dat werd snel opgepakt en gelukkig mochten we nog wel blijven praten” vertelt Theo lachend over een van de basisregels van de coronamaatregelen. Van der Gang kwam als een van de eersten met een fraaie oplossing van het passcherm op wielen. Op die manier konden Theo en zijn collega’s hun maatwerk in alle opzichten blijven uitvoeren. Met een veiligheidsscherm tussen hen en de klant. Over de mondkapjes zegt Theo: “Het is (nog) niet verplicht en dus hoeft het hier in de winkel nog niet. Ik vind het voor mezelf niet werkbaar, het is heel benauwd. Gelukkig hebben we een hele ruime winkel. Het is hier heel goed te doen om anderhalve meter afstand te houden.”

Redactie
Redactie

Dit bericht is afkomstig van de gehele redactie.