De winkeliers in Dokkum hebben sinds 2014 een groepsapp die dient voor zowel veiligheid als snelle service in de binnenstad. Denk aan het tegenhouden van diefstal, een verwarde man helpen of het terecht brengen van een verloren item. Maar ook hele simpele misstanden worden verholpen, zoals het verplaatsen van een auto die verkeerd is geparkeerd. “Als je iemand kan helpen via de app, zijn vrijwel alle ondernemers hiertoe bereid,” legt Eelke Zwart uit, winkeleigenaar van Zwart sinds 1887 en (mede) beheerder van twee Whatsappgroepen. “Met elkaar hebben we geleerd dat je door samenwerking een stuk verder komt.”

Twee Whatsappgroepen
Ondertussen bestaan er twee groepen op Whatsapp, namelijk de OVD app (Ondernemers Vereniging Dokkum) en de ondernemers alert app. De eerste is een extra communicatiemiddel voor de ondernemers aangesloten bij de OVD, de tweede voor allerlei soorten calamiteiten in de stad. In de Whatsappgroepen zijn ondernemingen goed vertegenwoordigd, zo deelnemen er per groep tussen de 100 en 150 mensen. “Uit ervaring worden mails minder gelezen, maar een appje vaak wel. Je hebt immers nagenoeg altijd een telefoon bij je tegenwoordig!,” aldus Eelke. Door een simpel appje kunnen de ondernemers mensen snel helpen. “Als iedereen even om zich heen kijkt dan is het probleem gauw opgelost, dat hebben we ervaren.”

Alert app in samenwerking met politie en gemeente
“Ik ben de Whatsappgroepen ooit begonnen naar aanleiding van de Admiraliteitsdagen.” Toen der tijd was Eelke als medeoprichter van het evenement onder andere verantwoordelijk voor de veiligheid van het stadsfeest. Met die reden was hij in contact met de gemeente, politie en de andere hulpdiensten om calamiteiten in de binnenstad te voorkomen. “In 2014 ontstond het idee voor de ondernemers alert groepsapp. Die ben ik gestart in samenwerking met de politie en gemeente.” De politie is aanwezig in de groepsapp zodat ze kunnen reageren wanneer er een calamiteit is in de binnenstad. Mocht het nodig zijn, kan de politie gelijk handelen. “En dat gebeurt weleens als er iemand vermist is of tijdens een winkeldiefstal,” zegt Eelke. “Dankzij de app zijn er al een aantal mensen aangehouden!” De ondernemer moet wel altijd zelf aangifte doen of hulpdiensten inschakelen bij ernstige gevallen of kwesties.

De Whatsappgroep in actie
Sinds het bestaan van de Whatsappgroep zijn er al meerdere succesverhalen. Hierbij een aantal recentelijke voorbeelden:

– Binnenstad bezoekers vonden een ID-kaart op straat en melden zich bij ijswinkel Wiis. Er werd een appje gestuurd in de app. De ID-kaart werd herkend door Miranda van der Kooi (die op Ibiza zat) en zij had de contactgegevens van de persoon die zijn ID-kaart verloren had. Ondertussen kregen de mensen die de ID-kaart gevonden hadden een ijsje van Wiebe. En de ID-kaart kwam weer terecht!

– Een man die meerdere keren in de stad rondliep en soms wat verward kon overkomen was laatst bij de Xenos. In de app stond het nummer van degene die gebeld kon worden en zo werd hij binnen een mum van tijd opgehaald. Voorheen ging dat via de politie maar nu kan dat rechtstreeks via het verzorgingshuis de Waadwente.

Het werkt afschrikkend
“Ik krijg het idee dat de app best afschrikkend werkt voor mensen met kwade bedoelingen.” Mede dankzij de borden die geplaatst zijn waarop vermeld staat dat er een buurtapp is in de binnenstad. Maar ook camera’s dragen hieraan bij. “Sinds het opstarten van de Whatsappgroepen, is er gevoelsmatig wel een afname van diefstal meldingen,” zegt Eelke. Het vergroten van de sociale controle lijkt de aanleiding te zijn voor het terugdringen van vernieling en diefstal in de binnenstad. Daarnaast is het verzorgen van een behulpzame service aan de bezoekers van de binnenstad, een mooie bijdrage van de Whatsappgroepen.