Op 1 januari nam Glow de Gezondheidswinkel Werkman (G&W) over. Glow, opgericht door de jonge ondernemers Yvonne Lenstra en Petra Smid-Cnossen, heeft nu zowel een schoonheidssalon als een gezondheidswinkel onder één dak in Dokkum. Gezondheidswinkel Werkman is al jaren een begrip in Dokkum. Yvonne en Petra willen voortbouwen op deze reputatie door de kwaliteit van kennis en producten te behouden. Daarnaast willen ze de doelgroep van de winkel uitbreiden en geschikt maken voor klanten van alle leeftijden, van 0 tot 100 jaar. “Er zijn steeds meer mensen, jong en oud, die preventief bezig willen zijn met hun gezondheid. Wij willen hen daarbij ondersteunen,” zegt Petra.

De salon van Glow bevindt zich boven de gezondheidswinkel, waardoor er een unieke combinatie ontstaat die zowel innerlijke als uiterlijke huidverbetering biedt. “De ondernemingen vullen elkaar perfect aan,” vertelt Yvonne. “Voor de salon betekent het dat we kunnen kijken hoe we ook van binnenuit huidklachten kunnen verbeteren. Voor de gezondheidswinkel is het fijn dat er nu ook een jongere generatie in de winkel komt. Ook zij ontdekken nu onze mooie producten om de gezondheid te ondersteunen.”

Hoe is de overname tot stand gekomen?
Yvonne en Petra kwamen via via te weten dat de vorige eigenaren, Jan Piet en Baukje, overwogen te stoppen. “We hadden Glow twee jaar en dat liep zo goed dat we ons wilden verbreden door ook van binnenuit aan huidverbetering te werken,” zegt Petra. Met haar opleiding in natuurgeneeskunde en interesse in supplementen en natuurlijke geneesmiddelen, besloot Petra contact op te nemen met Jan Piet en Baukje. Na enige tijd kregen ze een bericht met de vraag of ze nog interesse hadden. Uiteindelijk gingen Yvonne en Petra met Jan Piet en Baukje om tafel en kwamen tot de vrolijke conclusie dat ze het over mochten nemen.

Transitie van eigenaren
Om de overgang soepel te laten verlopen, bleven Jan Piet en Baukje vier maanden extra werkzaam. “Dat was fijn voor ons om er rustig in te komen en voor de vaste gezichten om te wennen aan de nieuwe gezichten,” aldus Yvonne. “Jan Piet en Baukje waren hét gezicht van de winkel. Wij zullen ook zoveel mogelijk aanwezig zijn. We hebben al veel uren in de winkel doorgebracht en hierdoor veel geleerd. Dit blijven we ook doen, zodat er altijd voldoende kennis op de werkvloer aanwezig is.”

Dankzij het sterke en kundige team kunnen Petra en Yvonne nu ook meer achter de schermen werken om de winkel nog sterker te maken. “Samen komen we tot mooie ideeën om de winkel verder te optimaliseren.’’

Geen grote veranderingen
Hoewel er geen grote veranderingen op stapel staan bij Gezondheidswinkel Werkman, zullen Yvonne en Petra enkele aanpassingen doorvoeren. “Dankzij het concept van oud-eigenaren Jan Piet en Baukje én het sterke team staat er een goede basis. Hier en daar zullen we in het assortiment iets wisselen en de winkel logischer indelen,” legt Yvonne uit. De winkel biedt een combinatie van DA- en G&W-producten, waarbij de nadruk blijft liggen op natuurlijke en gezonde producten. Yvonne en Petra streven ernaar om meer in te spelen op de trends, maar tegelijkertijd willen ze uitsluitend werken met producten van de beste kwaliteit.

Een nieuw merk dat recentelijk is geïntroduceerd, is Loveli, een natuurlijke cosmeticalijn.

Verbouwing in de toekomst
Yvonne en Petra zijn bezig om G&W steeds meer eigen te maken en hebben plannen voor een verbouwing binnen nu en twee jaar. “Met de verbouwing willen we de winkel opfrissen, voornamelijk het interieur en het buitenaanzicht,” vertelt Yvonne. “Het hoeft niet super hip te worden, maar net iets moderner!” Met een aantal kleine aanpassingen willen we de winkel binnenkort van buiten aantrekkelijker maken.

Voor de salon blijft vrijwel alles eerst hetzelfde. Wel zijn er plannen om de focus nog meer te leggen op huidverbetering door het aanbieden van meer gespecialiseerde behandelingen.

Steeds meer thuis in de nieuwe situatie
Yvonne en Petra voelen zich steeds meer thuis in hun nieuwe rol. “De afgelopen zes maanden waren soms rommelig, maar we hebben nu een fijn en compleet team met oude en nieuwe gezichten, met ieder zijn eigen kwaliteiten. We voelen ons steeds meer thuis in de nieuwe situatie.”

Tijdens de bouwvak zullen de oud-eigenaren nog een handje helpen in de winkel, wat misschien leuk is voor de vaste klanten om te weten.