Maandag 16 juli was aan de Over de Ee in Dokkum een spectaculaire tewaterlating te zien. Een aantal meterslange boomstammen werden op de ouderwetse manier - met veel handwerk - te water gelaten. Van het houdt werd vervolgens een houtvlot van 18,5 bij 5,5 meter gebouwd. Het maakt vervolgens een vierdaagse reis met behulp van de historische sleepboot ‘Djati’ (1905) en de opduwer “Alderferskuorrendst” (1939). De Blazer TX33 uit Makkum is in 2018 100 jaar oud en fungeert als vlaggenschip. De reis van het vlot van boomstammen en 80 historische volgschepen gaat van Dokkum, via Leeuwarden en Grouw naar houtzaagmolen De Rat in IJlst.
Maandag 16 juli was aan de Over de Ee in Dokkum een spectaculaire tewaterlating te zien. Een aantal meterslange boomstammen werden op de ouderwetse manier - met veel handwerk - te water gelaten. Van het hout werd vervolgens een houtvlot van 18,5 bij 5,5 meter gebouwd. Het maakt vervolgens een vierdaagse reis met behulp van de historische sleepboot ‘Djati’ (1905) en de opduwer “Alderferskuorrendst” (1939). De Blazer TX33 uit Makkum is in 2018 100 jaar oud en fungeert als vlaggenschip. De reis van het vlot van boomstammen en 80 historische volgschepen gaat donderdag van Dokkum, via Leeuwarden en Grouw naar houtzaagmolen De Rat in IJlst. Zweedse en Noors hout Hout-Vaert 2018 is een varend erfgoedtheater tijdens Leeuwarden-Fryslân 2018, culturele hoofdstad van Europa. Met de tocht wil de organisatie aandacht vragen voor de maritieme geschiedenis van Fryslân en specifiek voor het Zweedse en Noorse hout. Met hout uit die landen werden voorheen de meeste Friese boerderijen en onder meer kerken gebouwd. De bijzondere tocht brengt de reis van hout in beeld, van zaadje en boomstam tot product en betekenis. Het maakt daarmee de verbinding vanuit de rijke historie van de houtvaart naar de toekomstige mogelijkheden van hout, van kunst en houtmeubels tot (tiny) houses en bruggen. Tocht Donderdagmiddag leggen de schepen aan in het Grootdiep en Kleindiep in Dokkum. Burgemeester van Dongeradeel Marga Waanders geeft het startschot. Vrijdagmorgen wordt er van Dokkum naar Burdaard gevaren. Daar liggen de schepen de schepen vanaf plm. tien uur aan de kade, zowel bij de molen (tussen de bruggen) als aan de kade tegenover de supermarkt ‘Oan ‘e Ie’. Daarna varen de schepen via de Dokkumer Ee naar de Prinsentuin in Leeuwarden. Vanaf de Eebrug vaart Ferd Crone, burgemeester van Leeuwarden mee met de vloot. Zaterdagmorgen vanaf 08.00 uur gaat de stoet van Leeuwarden via de staande mastroute en Wergea naar de Hellinghaven in Grou. Statenjacht ‘Friso’ vergezelt de vloot op zaterdag eind van de ochtend met commissaris van de Koning Arno Brok aan boord. Zondag varen de schepen dan nog via het Prinses Margrietkanaal, Sneekermeer en Houkesloot naar Sneek. Bij de Waterpoort in Sneek wordt een groet gebracht aan de schepenparade. Vervolgens gaat de tocht naar houtzaagmolen ‘de Rat’ in IJlst. In IJlst wordt de reis afgesloten met de feestelijke overdracht van het hout aan houtzaagmolen ‘de Rat’. Activiteiten Aan boord van de schepen is er van alles te beleven. Op het vlot wordt in de havens een muzikale impressie van houten attributen en met houten blaasinstrumenten gegeven. Je kunt deelnemen aan diverse workshops waaronder hout-yoga. Ook is er een houtsnuiflab, een overzicht van houten lijkkisten en is er een kettingzaagkunstenaar. Er is een speciaal timmerschip voor kinderen. Hout-vaert is gratis te bezoeken; alleen voor enkele workshops wordt een kleine bijdrage gevraagd. Op ‘Stânfries X’ is een tentoonstelling van het bureau AchterboschZantman architecten over hun visie op de moderne toepassingen van hout. Meer informatie is te vinden op: www.hout-vaert.nl