I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Rondom Sionsberg: de Hetty's

Rondom Sionsberg: de Hetty's

In en om Sionsberg aan de Birdaarderstraatweg in Dokkum gebeurt van alles op het gebied van zorg. Om al die verhalen een plekje te kunnen geven, heeft online stadskrant in-dokkum.nl een nieuwe rubriek. In ‘Rondom Sionsberg’, komt iedere keer een verhaal van Sionsberg aan bod. In deze editie maken we kennis met de Hetty's, die zich bezighouden met de kwaliteit in Sionsberg.

In en om Sionsberg aan de Birdaarderstraatweg in Dokkum gebeurt van alles op het gebied van zorg. Om al die verhalen een plekje te kunnen geven, heeft online stadskrant in-dokkum.nl een nieuwe rubriek. In ‘Rondom Sionsberg’, komt iedere keer een verhaal van Sionsberg aan bod. In deze editie maken we kennis met de Hetty's, die zich bezighouden met de kwaliteit in Sionsberg. Ze delen een kantoor, een telefoon en dezelfde naam en het klinkt ook wat als een zangduo. Hetty Zwart en Hetty Hetebrij zijn beiden werkzaam in Sionsberg en houden zich bezig met de kwaliteit van de negen poliklinieken van Sionsberg Netwerk Ziekenhuis (SNZ). De manager en medewerker kwaliteit en veiligheid hebben een drukke tijd achter de rug waarin een flinke kwaliteitsslag werd gemaakt en ze zijn nu alweer druk bezig met de komende audit. Hetty Hetebrij “Ik ga niet naar Dokkum”, dacht de 58-jarige Hetty Hetebrij uit Groningen. “Dat is me veel te ver weg.” Inmiddels kan ze genieten van de autorit via Lauwersoog. “Een mooie toeristische route die altijd weer anders is”, aldus Hetebrij. De van huis uit HR-functionaris kwam per toeval in Dokkum terecht, nadat ze door een acquisitiebureau werd benaderd. Ze bracht nog een paar dagen door op de camping in Dokkum en besloot de stap te nemen. Omdat de vacature al een half jaar niet was ingevuld, kreeg ze een jaar geleden direct een bureau vol met werk. Hetty Zwart Bij haar werkzaamheden kon ze aan het eind van vorig jaar alle hulp gebruiken. Hetty Zwart werd daarom ingezet als medewerker kwaliteit en veiligheid. Ze is overigens geen onbekende van deze rubriek, want in de vorige editie was ze te zien als onderdeel van het team van de receptie. De 28-jarige Dokkumse werkte eerst in Sneek, maar vond dat vanuit Dokkum te ver. Na functies als doktersassistentie en receptiemedewerker, houdt ze zich nu bezig met protocollen, patiëntveiligheid en tal van andere zaken. ZKN Keurmerk Sinds 2016 wordt jaarlijks door een externe auditor getoetst of SNZ aan alle normen voor kwaliteit en veiligheid van het kwaliteitskeurmerk van Zelfstandige Klinieken Nederland ( ZKN ) voldoet. Een manier van controle die het ziekenhuis zelf kiest. “Vorig jaar werden er redelijk veel tekortkomingen geconstateerd”, vertelt Hetebrij. Zij benadrukt dat er bij elke zorginstelling bij iedere audit wel aandachtspunten gevonden worden. Dat is het normale kwaliteitsproces dat gaat over leren van fouten en jezelf steeds willen verbeteren. In ons geval was er door de vacature op Kwaliteit en Veiligheid een achterstand ontstaan op het gebied van protocollen, verplichte rapportages en interne audits. De patiëntveiligheid is in ieder geval nooit in het geding geweest”, zegt Hetebrij. Hard aan de slag Dat de auditor van het keurmerk onverbiddelijk was, daar is de manager achteraf wel blij om. “Het heeft ons geholpen om binnen korte tijd een kwaliteitsslag te maken”, zo vertelt ze. “Met zijn allen hebben we er heel hard aan gewerkt om het zover te krijgen”. Na twee maanden werd er bij een nieuwe controle groen licht gegeven en kon het keurmerk worden behouden. Het beheren van de protocollen wordt nu door Zwart gedaan, die kijkt of alle documenten nog kloppen. “Dat doen we veel vanaf het scherm, maar we zijn ook regelmatig even op de afdelingen”. Ook wordt er nu gewerkt aan de voorbereiding van de volgende audit in oktober van dit jaar. Klachten Ook de behandeling van klachten van patiënten is onderdeel van het kwaliteitsbeleid. Hier is een klachtenfunctionaris voor die Frysk spreekt en die ook de klachten van CCN en DC Klinieken aanneemt. Voor het netwerkziekenhuis gaat het om gemiddeld 4 tot 5 klachten per kwartaal. “Het gaat heel vaak over communicatie en door de patiënt en arts opnieuw in contact te brengen kunnen zaken vaak worden opgelost. Hetebrij rapporteert de klachten richting het managementteam, dat er zo nodig meer mee kan gaan doen. Planmatig werken De Hetty’s zien erop toe dat de juiste protocollen in het ziekenhuis worden gevolgd. Daarbij gaat het er bijvoorbeeld ook om dat je regelmatig evalueert. “We hebben bijvoorbeeld meegemaakt dat een bezoeker was doorgelopen tot in de behandelkamer”, vertellen ze. “Nou werd daar op dat moment geen behandeling uitgevoerd, maar we kijken dan wel heel goed hoe we zoiets kunnen voorkomen”. Naast het volgen van de juiste wet- en regelgeving, gaat het er ook om dat er in Sionsberg zorgvuldig wordt gewerkt. “Het gaat om kwaliteit in hoofd, hart en handen”, vindt Hetebrij. Op de vraag of het duo voor veel extra werk zorgt voor het personeel is Hetty Hetebrij duidelijk. “Mijn persoonlijke missie is om met zo min mogelijk administratie te voldoen aan de regels”. Dat is wel een spanningsveld. “De profs willen doen, wij willen alles op papier, zodat we zaken kunnen aantonen tijdens audits. Ergens halverwege moet je elkaar treffen. Volgende audit Het personeel wordt er ook nog goed getraind op de volgende audit, met name omdat een auditor ook wel eens andere termen gebruikt dan wij. “De vorige keer werd er gevraagd of we ook een werkoverleg hadden”, vertelt Hetebrij. Die vraag werd door één van de werknemers onterecht negatief beantwoord. “Wij noemen dat hier namelijk een weekstart”. In de afgelopen jaren is er een flinke kwaliteitsslag gemaakt in Sionsberg. De volgende audit voor het ZKN-keurmerk zien de dames dan ook met vertrouwen tegemoet. “We hebben er met zijn allen heel hard aan gewerkt”, vertellen ze.

Redactie
Redactie