I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Legeweg verdeeld: herinrichting zorgt voor meningsverschil tussen bewoners

Marianne Vriesema Door Marianne Vriesema
08-11-2024
Legeweg verdeeld: herinrichting zorgt voor meningsverschil tussen bewoners

De geplande herinrichting van de Legeweg in Dokkum heeft vertraging opgelopen. Een bewoner heeft begin dit jaar een beroep aangetekend bij de Rechtbank Noord-Nederland tegen de omgevingsvergunning van de gemeente. Terwijl de juridische procedure loopt, ligt het project stil. Nu blijkt dat de herinrichting nogal wat losmaakt. Waar sommige bewoners bezorgd zijn over verkeersveiligheid en mogelijke schade aan hun huizen, spreekt een andere groep zich juist uit vóór de plannen van de gemeente.

 

Het project Legeweg maakt deel uit van het gemeentelijke initiatief Versterking Binnenstad Dokkum, dat als doel heeft om ons historische centrum aantrekkelijker en autoluwer te maken. De Legeweg was eigenlijk in het najaar van 2023 al aan de beurt. Om bewoners te betrekken, werd een werkgroep aangesteld om met de gemeente mee te denken over het ontwerp. Eerder meldde een vertegenwoordiger van de bewoners (die liever anoniem blijft) dat 72% van de straat tegen het uiteindelijke ontwerp van de gemeente was. Volgens die andere bewoner, die een eigen onderzoek organiseerde, klopt dit percentage niet. “Bij onze bijeenkomst bleek juist dat 74% van de bewoners het plan van de gemeente wel steunt. De enquête, waar die 72% uit komt, werd eerder gehouden en bevatte onwaarheden. Daarom hebben wij zelf actie ondernomen,” zegt de bewoner, die ook liever niet met zijn naam in de krant staat. “We hebben iedereen van de straat bij mij thuis uitgenodigd om het dialoog te openen. Toen bleek dat dus bijna driekwart van de straat het gemeentelijke plan wel ziet zitten.”


Gaspedaal harder indrukken
Het beroep tegen de gemeente richt zich op de verkeersveiligheid en de werkgroep, wiens opheffing volgens hen niet eerlijk is verlopen. “De gemeente wil de straat rechter en breder maken, maar dat nodigt juist uit om harder te rijden,” vertelt de bewoner die de rechtszaak heeft aangespannen. De groep die voorstander is van het gemeentelijke plan betwist dat. Zij benadrukken dat het plan van de gemeente voldoet aan verkeerskundige richtlijnen. “De gemeente heeft een verkeerskundige ingeschakeld, en die heeft aangegeven dat de nieuwe inrichting niet onveilig is. Sterker nog, de bomen bij de kerk en het nieuwe straatbeeld zijn ontworpen om snelheid te beperken.”

 

Volgens de bewoner die beroep heeft aangetekend, werd de werkgroep bovendien door de gemeente eenzijdig opgeheven toen hun adviezen kritisch bleken. “Maar dat klopt niet,” zegt een anonieme bewoner die voorstander is van het plan. “De werkgroep had de taak om mee te denken, niet om te bepalen. Toen die taak was afgerond, is de werkgroep logischerwijs ontbonden.”

 

Leefbare straat
Op 2 januari 2024 besluit de kritische bewoner daarom een beroepschrift in te dienen bij de rechtbank om de omgevingsvergunning voor de herinrichting aan te vechten. De gemeente laat aan In-Dokkum weten dat zij de uitspraak van de rechtbank zal afwachten voordat de werkzaamheden doorgang kunnen vinden. Wanneer die behandeling plaatsvindt, is nog niet bekend. Voorstanders van het gemeentelijke plan spreken hun frustratie uit over de vertraging die nu is ontstaan. “We zitten al jaren met een straat die er lelijk bij ligt. Bovendien zorgt de juridische strijd ervoor dat een project, dat bedoeld is om de straat leefbaarder te maken, onnodig stil ligt.” Ze hopen dat de plannen doorgaan en benadrukken dat ze geen ruzie willen in de buurt. “Iedereen mag zijn mening hebben, maar als argumenten niet kloppen, moeten we dat wel rechtzetten. We willen een leefbare straat, en daar staat dit plan voor,” aldus een bewoner.

 

De namen van beide bewoners zijn bekend bij de hoofdredactie.

Marianne Vriesema
Marianne Vriesema