I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Meer wegen in Dokkum worden 30 kilometer per uur

Meer wegen in Dokkum worden 30 kilometer per uur

De gemeente Noardeast-Fryslân wil meer wegen in Dokkum terugbrengen in maximumsnelheid. Dat is een van de concrete voorstellen die wordt gedaan in het Ontwerp mobiliteitsplan, dat vorige week donderdag 14 maart aan de gemeenteraad werd gepresenteerd. Onlangs werd ook de Strobosserweg in Dokkum aangepast en ook daar geldt inmiddels een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Dat wil de gemeente nu ook op onder andere de Parklaan, Aalsumerweg, Altenastreek en Woudweg. De plannen moeten nog wel nader worden uitgewerkt.

De gemeente Noardeast-Fryslân wil meer wegen in Dokkum terugbrengen in maximumsnelheid. Dat is een van de concrete voorstellen die wordt gedaan in het Ontwerp mobiliteitsplan, dat vorige week donderdag 14 maart aan de gemeenteraad werd gepresenteerd. Onlangs werd ook de Strobosserweg in Dokkum aangepast en ook daar geldt inmiddels een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Dat wil de gemeente nu ook op onder andere de Parklaan, Aalsumerweg, Altenastreek en Woudweg. De plannen moeten nog wel nader worden uitgewerkt.

Inwoners fietsen en wandelen vaker
Wat verder opvalt in het plan is dat inwoners van Noardeast-Fryslân voor korte afstanden tot 3 kilometer zich vooral fietsend (42%) en lopend (36%) verplaatsen. Een kleiner deel van de inwoners gaat met de auto (22%). Deze uitkomsten zijn goed vergelijkbaar met niet-stedelijkegemeenten en het Nederlands gemiddelde. Wat opvalt is dat het autogebruik in Noardeast-Fryslân iets lager ligt dan in niet-stedelijke gemeenten, en het gebruik van de langzame vervoersmiddelen (fiets en wandelen) juist iets hoger dan in niet-stedelijke gemeenten.

Duizend reacties
In een digitale enquête zijn ook inwoners en belanghebbenden gevraagd welke aandachtspunten ze naar voren willen brengen voor het nieuwe mobiliteitsprogramma. De digitale enquête mobiliteit in Noardeast-Fryslân is door circa 1150 inwoners, 40 belangengroepen en 40 agrariërs ingevuld. Zij gaven 205 positieve punten en 1250 verbeterpunten door aan het externe adviesbureau dat het plan opstelde. De inrichting van wegen, voorrangsregels, de gereden snelheid en het zicht rondom wegen werden veel genoemd. Inwoners en agrariërs geven meermaals aan dat de inrichting van wegen in Noardeast-Fryslân gevaarlijk is.

Knelpunten
Oversteken en afslagen bij/op N-wegen worden verder regelmatig als knelpunt aangegeven, doordat deze te druk zijn, onoverzichtelijk zijn en/of een afrit mist. Vooral in Dokkum vindt een clustering van aandachtspunten rond de hoofdwegen (Rondweg-West en Rondweg-Noord) plaats. Het grootste knelpunt is Rondweg-Noord-Hantumerweg op basis van de reacties. Hiervan wordt gezegd dat het oversteken als fietser/voetganger niet veilig is; smalle fietspaden, aansluiting op rotonde met krappe, haakse bochten waardoor de fietser gedwongen is om af te stappen. Dit in combinatie met de ervaren drukte maakt oversteken voor fietsers en voetgangers lastig. Ook de rotonde Birdaarderstraatweg – Woudweg in Dokkum wordt als onveilig ervaren. Dit is de enige rotonde waar de fietsers meerijden met het overige verkeer en daarmee voorrang hebben.

Meerdere voorstellen in Dokkum
Binnen Dokkum zijn nu nog twee locaties waar sprake is van 50 km/h op de rijbaan in combinatie met een belangrijke fietsroute. Dit betreft de Altenastreek en Aalsumerweg. Beide wegen worden afgewaardeerd naar 30 km/h. Het gebied tussen de Rondweg-West, Parklaan en Woudweg moet in de toekomst plaats bieden aan twee extra basisscholen naast de huidige onderwijsvoorzieningen en sportfuncties die er nu ook al zitten. Dit zorgt voor veel uitwisseling van verkeer van met name kinderen. Daarom worden ook de Parklaan en Woudweg afgewaardeerd naar een maximum snelheid van 30 km/h.

Lees hier het hele document:
Ontwerp Mobiliteitsplan Noardeast-Fryslân 20240117 - aangepast_Zwartgemaakt

Redactie
Redactie