Tochtklachten en houtrot
In 2023 werd onderzoek gedaan naar tochtklachten in het gebouw uit 1968, waarbij meerdere gebreken naar voren kwamen. Toen aannemer Dijkstra Draisma de gevelbekleding in de zomer van dat jaar op enkele plaatsen demonteerde, werd duidelijk dat de isolatie op verschillende plekken was verzakt. Dat zorgde voor de tochtproblemen. Ook bleek het hout achter de gevelbkleding zwaar aangetast door houtrot. Hierdoor zat de gevelbekleding niet meer stevig vast en kwam de veiligheid van het gebouw in gevaar. Bovendien was de isolatie van de gevels matig tot slecht en werden koudebruggen (slecht geïsoleerde stukken muur of plafond) vastgesteld, waardoor warmteverlies optrad.
Toekomstbestendig
Na het constateren van deze gebreken werkte Dijkstra Draisma een herstelplan uit, dat in het najaar van 2023 werd voorgelegd aan de gemeente. Hoewel het schoolbestuur normaal gesproken verantwoordelijk is voor de onderhoud aan een school, bleken de problemen bij PRO zo ernstig dat de herstelwerkzaamheden als een renovatieactiviteit worden beschouwd. Dit opende de deur voor gemeentelijk geld. De gemeente stelt wel twee eisen voordat zij de boel financiëren: er moet aangetoond worden dat het schoolgebouw na de herstelwerkzaamheden toekomstbestendig is en dat het gebouw nog minstens twintig jaar in de huidige vorm mee kan. Adema Architecten is inmiddels ingeschakeld om een nieuw ontwerp voor de gevels uit te werken.