Zaterdag 19 december stond voor alle medewerkers van de SMI Groep uit Dokkum en Leeuwarden in het teken van een ‘X-mas drive-through experience’. Ruim 200 auto’s gingen volledig coronaproof door een drive-through in de SMI-fabriekshal in Leeuwarden. Dit spektakel werd volledig door het gezin Spijksma zelf georganiseerd: “We wilden voor alle medewerkers graag iets leuks organiseren in deze coronatijd, iets waar ze oren en ogen tekort zouden komen!”
Zaterdag 19 december stond voor alle medewerkers van de SMI Groep uit Dokkum en Leeuwarden in het teken van een ‘X-mas drive-through experience’. Ruim 200 auto’s gingen volledig coronaproof door een drive-through in de SMI-fabriekshal in Leeuwarden. Dit spektakel werd volledig door het gezin Spijksma zelf georganiseerd: “We wilden voor alle medewerkers graag iets leuks organiseren in deze coronatijd, iets waar ze oren en ogen tekort zouden komen!” Foto’s: Marit Anker Anderhalve maand voorbereiding Al jarenlang stelt het gezin Spijksma de kerstpakketten voor de SMI-medewerkers zelf samen. Dit jaar opperde Bauke Spijksma, mede-eigenaar van de SMI Groep, of een drive-through ook een leuk kerstidee zou zijn. “Even iets leuks voor alle medewerkers in deze coronatijd.” Op 26 oktober vond de eerste online bijeenkomst voor deze experience plaats en werden de taken verdeeld onder het gezin Spijksma. "Overal werd aan gedacht: van licht en geluid tot tekeningen van de fabriekshal en van planning tot aankleding. Met het team – bestaande uit mijn moeder Petra, drie broers Hedgar, Yorick en Cedric, de aanhang Berto, Marieke en Rianne, vriendin Marianne – hebben we veel gezellige én coronaproof-meetings via TEAMS gehad. We hebben alles zelf georganiseerd: de honderd kerstbomen plus versieringen, alle ingepakte kerstcadeaus, de kraampjes, de kerstpakketten, de kleding, en zo kan ik nog wel even doorvertellen over alle details”, lacht de enthousiaste Ilse Spijksma. Oren en ogen tekort! De opdracht van Bauke Spijksma was duidelijk: een drive-through door de fabriekshal in Leeuwarden waar de mensen oren en ogen tekort zouden komen. Met als extra uitdaging: coronaproof. De nieuwsgierigheid onder de medewerkers werd al ver voor het evenement aangewakkerd door de een uitnodiging met daarop een QR-code. Die code leidde vervolgens naar een website met een aftelklok en coördinaten. Later kon daar het gewenste tijdsslot voor de experience gereserveerd worden. "Het enthousiasme werd nog verder aangewakkerd met de speciale radiozender SMI X-mas Radio op 105.6 FM, waar verschillende DJ’s twee dagen lang de sfeer er goed in hadden. Ook tijdens het evenement werden verschillende deelnemers live geïnterviewd en konden er plaatjes aangevraagd worden", vertelt Ilse. Na drie hele lange dagen opbouwen en een aantal testritten op vrijdagavond, werd zaterdag om 16.00 uur de eerste medewerker met zijn gezin ontvangen. X-mas drive-through experience Ilse neemt ons mee door de drive-through: “De ontvangst was in stijl door Bert en Bauke (eigenaren SMI Groep, red). Zij vertelden over de coronaregels, de slagzin die gemaakt kon worden en over de plaatjes-Bingo voor de kinderen. Wanneer het stoplicht op groen ging, reed de auto de steeg in: door een bos van ruim honderd verlichte kerstbomen en opgezette dieren inclusief dierengeluiden. Daarna stond je bij de levende kerststal op het middenterrein. Schapen, een ezel en uiteraard een sneeuwkanon voor een kerstachtige sfeer. In de versierde fabriekshal reden de auto’s een rondje langs verschillende kramen waar door kerstelven een boodschappentas in de kofferbak gevuld werd met verschillende lekkernijen. “Een rit van tien tot vijftien minuten die volledig coronaproof was!” Niet meer te overtreffen “We hebben zo genoten van alle voorbereidingen én van de experience zelf. Zo stonden er bijvoorbeeld in de fabriekshal een hele grote kerstboom van circa tien meter hoog. Daar kun je dan geen kleine kerstballen of zuurstokjes in hangen. Dus pakten we voetballen in als kerstballen en zwemslurven als zuurstokken. De grote kerstbomen werden door ons zelf met kranen op de juiste plek gezet. We lieten neef Frans aan de kraan bungelen, ook Frans heeft zoveel gedaan deze afgelopen dagen!”, aldus Ilse die het liefst iedereen in het zonnetje wil zetten. “Het is fantastisch hoe hard het hele team dag en nacht gewerkt heeft.” De evaluatie van de experience was duidelijk: “Alles liep gesmeerd. We kunnen niks bedenken wat niet goed ging. Dit is niet meer te overtreffen, once in a lifetime!”