I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Weidenaar breidt voor derde keer uit

Weidenaar breidt voor derde keer uit

In 2019 breidt familiebedrijf Weidenaar voor de derde keer uit. Op het terrein op de Hogedijken wordt de ruimte van de worstmakerij verdubbeld en worden onder andere grotere koelcellen gebouwd zodat er meer ruimte is om door te groeien.

In 2019 breidt familiebedrijf Weidenaar voor de derde keer uit. Op het terrein op de Hogedijken wordt de ruimte van de worstmakerij verdubbeld en worden onder andere grotere koelcellen gebouwd zodat er meer ruimte is om door te groeien.

Derde uitbreiding op Hogedijken
Sinds het familiebedrijf Weidenaar in 1927 werd opgericht, hebben meerdere uitbreidingen plaatsgevonden. Het bedrijf startte als dorpsslager in Niawier en verhuisde in 2004 naar de Hogedijken in Dokkum. Een vestiging centraler in Friesland leek logischer maar Weidenaar wilde het vaste personeel niet verliezen en koos daarom voor Dokkum. In 2009 vond al een eerste uitbreiding plaats met meer ruimte voor de productie van vers vlees. Een tweede uitbreiding volgde in 2017 toen de klimaatkasten, om een ander klimaat te simuleren om de drogeworst te laten drogen, werden bijgebouwd. Inmiddels is Weidenaar toe aan een derde uitbreiding die met name een vergroting van de worstmakerij inhoudt.

Terugkoeling na bereiding
Binnen de muren van Weidenaar worden verschillende producten geproduceerd voor met name supermarkten maar ook voor de 'Business-to-Business' markt. Wini Weidenaar, verantwoordelijk voor de communicatie van Weidenaar, legt uit: "Wij staan niet direct in contact met de klant, maar leveren aan supermarkten, groothandels en bijvoorbeeld ook aan tankstations via andere bedrijven zoals Goedhart uit Leeuwarden. Er vindt een behoorlijke verschuiving plaats naar tankstations en 'to-go' winkels. Dit is een vrij constante markt waar we steeds meer producten aan leveren zoals gehaktballen voor sandwiches maar ook ham voor op broodjes. Deze producten bereiden we hier op de Hogedijken en moeten direct teruggekoeld worden om de versheid te blijven garanderen. Voor deze terugkoeling hebben we extra ruimte nodig, vandaar de uitbreiding."

Aanrijroute vrachtauto's
De uitbreiding vindt plaats aan de linkerkant van het gebouw van Weidenaar: "De ruimtes van de worstmakerij en de koelingen worden verdubbeld waardoor de parkeerplaatsen naar de rechterkant van het gebouw verplaatst worden. De vrachtwagens kunnen dan ook met een andere route aanrijden die eenvoudiger is dan de huidige route waarbij ze achteruit moeten inparkeren. Voor deze nieuwe aanrijroute was ook een vergunning nodig vanwege het slootje die ze over moeten om straks ons terrein op te komen. Voor de nieuwe parkeerplaatsen van onze werknemers kochten we extra grond aan van de buren. De eerste paal voor deze verbouwing gaat in juni de grond in en de uitbreiding moet rond oktober 2019 klaar zijn." aldus Wini Weidenaar.

Gouden prijzen
Onlangs won Weidenaar zeven maal goud tijdens de Slavakto (vakwedstrijden van slagers door een onafhankelijke jury) in Utrecht, volgens Wini Weidenaar een goede test of het assortiment van Weidenaar kwalitatief nog steeds perfect is: "Weidenaar lanceert per jaar minimaal 10 nieuwe producten waarvan er misschien 2 overblijven en de schappen in gaan. Voor deze wedstrijd werden geen nieuwe producten ingestuurd maar wilden we vooral bevestiging dat onze droge worst en andere producten nog steeds het beste zijn. Zo'n inzending houdt ons scherp!"

Vernieuwingen en ontwikkelingen
Het meest recente product is de Dokkumer Droge Worst, een combinatie van het waddenvlees uit de streek van Weidenaar en lokaal bier van Kâld Kletske. Over deze samenwerking vertelt Wini Weidenaar: "Een leuk commercieel product voor de regio. Maar we ontwikkelen ons op meer gebieden, zo hebben we bijvoorbeeld onlangs onze runder drogeworst volledig van rund kunnen maken. We maken hierbij geen gebruik meer van een varkensdarm, maar van een runderdarm, dit is een behoorlijke innovatie. Hierdoor is de drogeworst nu ook geschikt voor mensen die geen varkensvlees eten. Ook bedenken we samen met de bedrijven aan wie we leveren nieuwe producten, vooral op het gebied van convenience food, kant-en-klaar-maaltijden en de broodjes markt. Zij weten wat de behoeftes van de klanten zijn en wij weten wat we kunnen maken."

Redactie
Redactie