I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Twee bijzondere boten meren aan in Dokkum

Twee bijzondere boten meren aan in Dokkum


In de wateren nabij de binnenstad van Dokkum liggen op dit moment een tweetal bijzondere boten afgemeerd. Dokkumers kunnen niet om oud-reddingsboot 'Insulinde' heen die bij de Woudpoortbrug in de stad ligt. De Insulinde is onderweg naar de reddingbootdag die zaterdag aanstaande in Lauwersoog wordt gehouden. Tot die tijd maakt de boot met thuishaven Den Helder wat extra reclame voor het evenement. Ook een bijzonder is het Zwitserse schip 'Sina' dat ligt afgemeerd nabij de Lyceumweg. Dit schip - eigendom van Heide en Ernst uit Zwitserland - is ruim 800 kilometer van huis.

Reddingsboot Insulinde

In de wateren nabij de binnenstad van Dokkum liggen op dit moment een tweetal bijzondere boten afgemeerd. Dokkumers kunnen niet om oud-reddingsboot 'Insulinde' heen die bij de Woudpoortbrug in de stad ligt. De Insulinde is onderweg naar de reddingbootdag die zaterdag aanstaande in Lauwersoog wordt gehouden. Tot die tijd maakt de boot met thuishaven Den Helder wat extra reclame voor het evenement. Ook een bijzonder is het Zwitserse schip 'Sina' dat ligt afgemeerd nabij de Lyceumweg. Dit schip - eigendom van Heide en Ernst uit Zwitserland - is ruim 800 kilometer van huis. Reddingsboot Insulinde De Insulinde was een Nederlandse motorreddingboot van de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij (NZHRM), die tussen 1927 en 1965 dienst deed op het reddingstation te Oostmahorn. De Insulinde was de eerste grote zelfrichtende motorreddingboot van staal ter wereld. Als het schip kapseist, draait het zichzelf door middel van een kieptank weer rechtop. De Insulinde maakte 341 tochten en heeft daarbij 332 mensen gered. Schipper Toxopeus haalde in 1935 met de Insulinde 12 opvarenden van het stoomschip Bramow. Varend monument In 1965 werd de Insulinde vervangen door de Gebroeders Luden. De Insulinde is sinds 5 april 2005 eigendom van het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en ligt in de museumhaven Willemsoord in Den Helder. In 2006 is begonnen met de restauratie van de boot en in september 2010 en na 6500 manuren van vrijwilligers voltooid. De boot heeft de status varend monument en is het vlaggenschip van het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers.

Redactie
Redactie