Woensdagmiddag verrichte wethouder Pytsje de Graaf opnieuw een starthandeling voor de bouw van de beweegbare fiets- en voetgangersbrug over het Dokkumer Grutdjip in Dokkum. Dit keer betrof het de start van de bouw van de brug. In november 2017 werden de handtekeningen gezet onder het contract. Aanvankelijk zou de brug voor de bouwvak klaar zijn, inmiddels is duidelijk dat dit niet gaat lukken. Hoofdaannemer Oosterhof Holman Beton- en waterbouw BV uit Harlingen verwacht nu in november de brug te voltooien. Tijdens de bouw van de brug begint Oosterhof Holman ook met de vervanging van de damwand langs de Harddraversdijk, tussen de Halvemaanspoort en de Schreiersbrug. Het bouwteam is toen onder leiding van Oosterhof Holman de uitdaging aangegaan om te onderzoeken of de brug van een doorvaarthoogte van 2.20 naar 3.00 meter kon worden gebracht. Samen met de andere bouwteampartners (OHPEN advies- en ingenieursbureau uit Leek, Bartels Infra BV uit Leeuwarden en Machinefabriek Rusthoven BV uit Groningen) is gewerkt aan het maken van het ontwerp. De doorvaarthoogte van 3.00 meter kan worden gerealiseerd. Voor de bouwvak 2018 wordt al het betonwerk uitgevoerd, na de bouwvak worden de aanbruggen geplaatst. Na de Admiraliteitsdagen in september volgt het beweegbare gedeelte. Tijdens het in hijsen van het beweegbare gedeelte is het Dokkumer Grutdjip een week gestremd. ot slot volgt er een periode van testen en keuringen, waarna de brug gereed is voor gebruik. Lang gekoesterde wens Het aanleggen van de brug is een lang gekoesterde wens van de gemeente Dongeradeel en haar inwoners. Het biedt namelijk de mogelijkheid om de ontbrekende schakel in het fietsnetwerk in Dokkum zoals in het Gemeentelijk Verkeer – en Vervoer Plan Dongeradeel uit 2011 op te lossen. De gemeente sloot in mei 2015 een deal met de provincie Fryslân over het aanleggen van de brug en andere verkeerstechnische oplossing na de aanleg van De Centrale As.