De oude spoorbrug van het Dokkumer Lokaeltsje (Noord Friese Lokaal Spoorwegmaatschappij) over de Aalsumervaart in Dokkum wordt dit kwartaal aangepakt. Bouwbedrijf van der Werff gaat aan de slag met het metsel-/voegwerk, de hardstenen hoekstukken en de houten keerwanden die allemaal toe zijn aan onderhoud. De brug ligt in het fietspad met de naam Spoarbaan aan de westkant van de Weeshuislanden. De opdracht valt samen met het aanpakken van een oude spoorbrug in Holwerd. Daar is de oude ijzeren spoorbrug inmiddels gedemonteerd voor herstel. Verder wordt het metselwerk van de brughoofden hersteld. Het onderhoud staat sinds 2015 gepland en is ook vermeld in de meerjarig onderhoudsplannen van de gemeente Dongeradeel. Op 31 mei 1899 werd de Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij (NFLS) opgericht. Het NFLS-net bestond uit een oostelijke en westelijke tak. Na de splitsing in Stiens ging de westelijke lijn via onder andere Sint Annaparochie en Tzummarum naar Harlingen met een zijtak naar Franeker. (zie spoorlijn Stiens – Harlingen en spoorlijn Tzummarum – Franeker). De oostelijke tak (het ‘Dokkumer lokaaltje’) ging na Stiens verder in de richting van onder andere Ferwerd, Ternaard, Dokkum en het eindpunt Metslawier. In 1913 werd de lijn nog naar Anjum doorgetrokken. Met name door de crisis van de jaren dertig en de concurrentie van de flexibelere autobus kwam het personenvervoer in de problemen. Zoals met zoveel spoorwegen in de jaren dertig gebeurde, is het personenvervoer opgeheven. Alle rails ten noorden van Stiens zijn in de periode 1978-1980 opgebroken, zowel de oostelijke als de westelijke tak. De rails tussen Leeuwarden en Stiens zijn gedeeltelijk opgebroken sinds 2006. Het baanlichaam ligt er nog wel, op twee uitzonderingen na: de noordelijke rondweg van Dokkum ligt over het baanlichaam van de spoorlijn heen en in Stiens is een nieuwbouwwijk gebouwd op de plaats waar de sporen zich splitsten.