I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Rabobank Noordoost Friesland sluit jubileum met Jeroen Smit

Rabobank Noordoost Friesland sluit jubileum met Jeroen Smit

Maandagavond organiseerde de 100-jarige Rabobank Noordoost Friesland haar laatste jubileumbijeenkomst met gastspreker Jeroen Smit in theater Sense te Dokkum. Daarmee werd de reeks evenementen rond het jubileumjaar van de bank afgesloten. De bank bestaat 100 jaar en vierde dat tijdens zes verschillende avonden met haar leden. Smit sprak bijna een uur lang over trends, de toekomst van de bank en andere economische ontwikkelingen.

Maandagavond organiseerde de 100-jarige Rabobank Noordoost Friesland haar laatste jubileumbijeenkomst met gastspreker Jeroen Smit in theater Sense te Dokkum. Daarmee werd de reeks evenementen rond het jubileumjaar van de bank afgesloten. De bank bestaat 100 jaar en vierde dat tijdens zes verschillende avonden met haar leden. Smit sprak bijna een uur lang over trends, de toekomst van de bank en andere economische ontwikkelingen. Gastspreker Jeroen Smit was hoogleraar journalistiek, bedrijfskundige en schrijver van bestsellers als ‘De Prooi’, het boek over de neergang van ABN AMRO en ‘Het drama Ahold’. Hij voorspelde eerder de daling van de dagbladjournalistiek en herhaalde dat maandagavond nog eens. "Over vijf jaar bestaan er geen papieren dagbladen meer", aldus Smit. Hij wees tegelijk op de nieuwe ontwikkelingen waaronder online krantenkiosk Blendle. Smit: "Ik denk dat de nieuwe technologie de wereld gaat redden." Hij blikte in verband met het eeuwfeest van de bank terug op de afgelopen 100 jaar en constateerde dat daarin de fysieke wereld vooral belangrijk was en werd uitgebouwd. In de komende eeuw zal dat de virtuele wereld zijn. Een van de zaken die daarbij waarschijnlijk het meest moet gaan wennen is 'radicale transparantie'. Hij haalde daarbij als voorbeeld de boormachine aan. Bijna elk huishouden heeft zo'n apparaat, terwijl deze jaarlijks slechts 12 minuten van een mensenleven wordt gebruikt. Smit: "Het gaat dus van hebben naar delen. We moeten ons net zo veilig gaan voelen bij delen als bij bezit." Wat grote bedrijven als Ahold en Volkswagen wilden doen door eerst de grootste te willen worden en daarna pas te vernieuwen is volgens Smit ook achterhaald. "Als je echt tot vernieuwing wilt komen, moet je passie hebben voor je product." Hij ging verder in op het gebrek aan diversiteit bij bedrijven en haalde andere inspirerende voorbeelden aan tijdens de avond. Na afloop was er voor de tientallen aanwezigen nog de gelegenheid om een hapje en drankje te doen.

Redactie
Redactie