Precies 75 jaar na de crash werd aan de Pier Prinslaan in Dokkum een paneel onthuld door nabestaanden van de omgekomen bemanningsleden van de Stirling BF505 die bij Dokkum werd neergehaald. De onthulling werd ook bijgewoond door vertegenwoordigers van de ambassades van Canada en het Verenigd Koninkrijk.
Precies 75 jaar na de crash werd aan de Pier Prinslaan in Dokkum een paneel onthuld door nabestaanden van de omgekomen bemanningsleden van de Stirling BF505 die bij Dokkum werd neergehaald. De onthulling werd ook bijgewoond door vertegenwoordigers van de ambassades van Canada en het Verenigd Koninkrijk. Er werden zaterdag twee panelen onthuld ter nagedachtenis aan 2 Stirling bommenwerpers die op 1 en 5 mei 1943 neerstortten. Eén paneel werd onthuld nabij Damwâld aan de Koarndyk bij De Boarken. De monumenten zijn gerealiseerd door samenwerking van de werkgroep ‘Se foelen foar ús’ en de Stichting Missing Airmen Memorial Foundation (SMAMF). De SMAMF heeft de geschiedenis van de beide vliegtuigen uitgezocht via onderzoek bij o.a. de Royal Air Force, en heeft contact gelegd met de betreffende nabestaanden. Stirling BF505 Pier Prinslaan Dokkum In maart 1943 beginnen de geallieerden een groot luchtoffensief tegen de Duitse industrie. Tijdens de ‘slag om het Ruhrgebied’ werpt de Royal Air Force tienduizenden tonnen aan bommen af op steden als Essen, Gelsenkirchen, Bochum en Duisburg. In de nacht van 4 op 5 mei 1943 vliegen 596 bommenwerpers naar Dortmund, waar kolenmijnen, staalfabrieken en chemische bedrijven zijn gevestigd. Voor de Royal Air Force verloopt de luchtaanval rampzalig. Tijdens de operatie gaan 30 bommenwerpers verloren; het hoogste verliescijfer tot dan toe. Stirling BF505 komt omstreeks half een ’s nachts boven het oosten van Fryslân in de problemen. In de omgeving van Murmerwoude, (nu Damwâld), worden de schoten gehoord van het boordgeschut van een Messerschmitt Bf 110 van het Nachtjagdgeschwader 1, die kort daarvoor vanaf het vliegveld Leeuwarden is opgestegen. Stirling BF505 wordt hierdoor geraakt, vliegt in brand en explodeert in de lucht. Brokstukken van de bommenwerper worden tot op een afstand van vele kilometers van Murmerwoude gevonden. De grootste delen van de romp van het vliegtuig storten neer in de Lege Miede nabij het inmiddels verdwenen ‘swart brechje’, de huidige Pier Prinslaan onder Dokkum. Bij de Murmerwoudsterweg naar Dokkum komen bommen tot ontploffing. Aan boord van de verongelukte bommenwerper zat een zevenkoppige bemanning. Vijf bemanningsleden waren op slag dood. Zij werden de volgende dag begraven op de algemene begraafplaats van Murmerwoude. Drie vliegeniers uit de Stirling overleven de crash. Bommenrichter Philip Beck en navigator James White vallen de volgende dag in Duitse handen. De radiotelegrafist John Mitchel Jobling Smith vindt tijdelijk onderdak bij een gezin bij Tergrêft onder Wânswert. Het verzet zorgt ervoor dat hij een vervalst persoonsbewijs krijgt. Begin juni 1943 wordt Smith in Limburg over de Belgische grens gesmokkeld. Sgt. Smith is de eerste vliegenier die vanuit Fryslân probeert om het neutrale Spanje te bereiken. In Parijs loopt hij op 8 juli door verraad tegen de lamp. Net als Beck en White brengt ook Smith de rest van de oorlog in krijgsgevangenschap door.