I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Ondertussen bij Jacob Wijnia en Man of the World

Ondertussen bij Jacob Wijnia en Man of the World

In de rubriek 'Ondertussen bij' nemen we een kijkje bij bedrijven in Dokkum of Dokkumer ondernemers. Soms hebben ze nieuws, soms openen ze deuren die anders gesloten blijven en af en toe vertellen ze een verhaal dat bij het 'grote publiek' niet bekend is. In deze editie nemen we een kijkje bij Dokkumer Jacob Wijnia van 'Man of the World'.

In de rubriek 'Ondertussen bij' nemen we een kijkje bij bedrijven in Dokkum of Dokkumer ondernemers. Soms hebben ze nieuws, soms openen ze deuren die anders gesloten blijven en af en toe vertellen ze een verhaal dat bij het 'grote publiek' niet bekend is. In deze editie nemen we een kijkje bij Dokkumer Jacob Wijnia van 'Man of the World'. Diepswal Dokkum Jacob Wijnia is een echte Dokkumer met een herenmodezaak in Leeuwarden. Hoe hij van een stoffenzaak in Dokkum uitkomt bij een kledingzaak in Leeuwarden? "Mijn ouders hadden een stoffenwinkel aan de Diepswal in Dokkum vandaar mijn affiniteit met stoffen", vertelt hij. "Na een studie in Enschede en ervaring in een modezaak in Zwolle ben ik écht de kleding ingegaan. Samen met mijn ouders startten we een herenmodezaak en die hebben we ruim 4 jaar in Dokkum gehad. We kregen de mogelijkheid om een bestaande winkel in Leeuwarden over te nemen en zo zitten we nu al twintig jaar aan de Nieuwstad in het centrum van de hoofdstad, een prachtig bruisende stad!" 'Man of the World' Vanaf 2011 staat de naam "Man of the World" boven de gevel. Een groep van zes enthousiaste ondernemers gevestigd door heel Nederland die gezamenlijk de naam 'Man of the World' gebruikt. "Maar de binnen- en buitenkant bepaal je helemaal zelf als eigenaar", aldus Jacob Wijnia. "De doelgroep van onze klanten ligt tussen de dertig en de zeventig jaar. We zitten in het middensegment. Voor de jongere klanten, die iets meer shoppen tussen verschillende merken, hebben we vrij jonge merken en voor de oudere klanten is het merk niet zo belangrijk. Die willen gewoon een goede broek. Ons assortiment is daarom ook breed: van een netjes pak tot een zomerse polo." Dokkum en Leeuwarden De winkel van Jacob Wijnia in Leeuwarden loopt goed: "ja, we hebben het lekker druk! We merken ook echt de drukte van de bezoekers aan de Culturele Hoofdstad. In Leeuwarden is gewoon altijd drukte, altijd gezelligheid, altijd mensen op straat." Ook heeft Jacob een aantal vaste klanten vanuit Dokkum en vaak vragen deze Dokkumers of er niet een tweede winkel, in Dokkum, bij kan. "Zo is het goed. Er hoeft geen tweede winkel bij. We zijn zes dagen per week open en dat kunnen we nu met ons team van vier medewerkers prima doen. Bovendien vind ik de letterlijke afstand tussen werk en privé een prima scheiding zo", aldus Wijnia. Beleving en sfeer Het winkelen van vandaag de dag moet aan steeds meer eisen voldoen. Klanten komen niet meer alleen voor een bepaald kledingstuk, maar willen een 'beleving'. Jacob Wijnia vindt de sfeer in zijn winkel heel belangrijk en organiseert daarom ook vaak evenementjes in zijn pand: "Het blijft een mooie uitdaging een juiste sfeer neer te zetten in een modezaak, om constant te sleutelen om er wat moois van te maken voor de klant. We willen dat de klant met een glimlach binnenkomt vanwege onze sfeervolle en moderne uitstraling, en ook een met een glimlach weer weg gaat. We houden er van om onze klanten blij te maken. En daarom organiseren we af en toe iets bijzonders als een Barbier (knippen en scheren) in de winkel, of een wijntje en een biertje." Naamsverwarring Afgelopen dagen kreeg Jacob Wijnia tal van vragen vanwege het faillissement in juni van 'Men at Work', dat in dezelfde straat gevestigd was: "De namen van onze zaken lijken inderdaad op elkaar en dat gaf wat verwarring. Maar dat is ten onrechte want wij hebben het juist lekker druk in de winkel. Gelukkig hebben we onze geschrokken klanten gerust kunnen stellen!" De winkel aan de zonnige kant van de Nieuwstad is en blijft dan ook gewoon open.

Redactie
Redactie