In de rubriek ‘Ondertussen bij’ nemen we een kijkje bij bedrijven in Dokkum of Dokkumer ondernemers. Soms hebben ze nieuws, soms openen ze deuren die anders gesloten blijven en af en toe vertellen ze een verhaal dat bij het ‘grote publiek’ niet bekend is. In deze editie nemen we een kijkje bij Audiocom.
In de rubriek ‘Ondertussen bij’ nemen we een kijkje bij bedrijven in Dokkum of Dokkumer ondernemers. Soms hebben ze nieuws, soms openen ze deuren die anders gesloten blijven en af en toe vertellen ze een verhaal dat bij het ‘grote publiek’ niet bekend is. In deze editie nemen we een kijkje bij Audiocom. Al sinds 1996 is Audiocom een begrip in Dokkum. Destijds werd er aan de Keppelstraat gestart met de verkoop van mobiele telefonie en caraudio, maar inmiddels zijn de diensten en het assortiment behoorlijk uitgebreid. Het team van Audiocom bestaat uit Ymo Kooistra, Hille Vonk, Wilco Bruinsma, Ronald Kappers, Sjoerd Hietkamp, Danny Spijksma en Arjan Eelkema. Waar het bij Audiocom vooral om draait, is het compleet ontzorgen van de klant, op het gebied van op maat gesneden communicatiesystemen. “Of het nu een particuliere of een zakelijke klant betreft, van begin tot eind willen we de wensen van de klant zo goed mogelijk invullen. Het lastige voor onze klanten in deze huidige tijd is dat eigenlijk alles kan, maar je moet goed bedenken wat je wilt! En onze taak daarin is het juiste advies te geven”, aldus directeur Ymo Kooistra. Ontstaan van Audiocom Ymo Kooistra begon 22 jaar geleden met Audiocom. “Bij de opkomst van de mobiele telefoon merkte ik in mijn omgeving wat de behoeftes qua mobiele telefonie waren. Bij de oprichting van Audiocom was mijn doel om in de wensen van de klanten te voorzien, oplossingen bieden dus. We begonnen bijvoorbeeld met PTT en Libertel, wat destijds hele goede partijen waren hier in het noorden qua bereik. De naam Audiocom is ontstaan doordat we, naast alles omtrent bellen, ook specialist zijn in caraudio (audio voor de auto). We begonnen met het inbouwen van autoradio’s, speakers en versterkers. Al snel kwam de autotelefonie voor zowel zakelijke als particuliere klanten. Bereikbaar zijn en bereikbaar blijven, daar gaat het om”, aldus Ymo Kooistra, die aangeeft dat ‘bereikbaarheid’ niet meer weg te denken is in deze digitale tijd. Gezichten achter Audiocom Iedereen binnen het team van Audiocom heeft zijn eigen expertise, maar samen zijn ze een goed team en vullen ze elkaar volledig aan. Het is de combinatie van de medewerkers en de continue ontwikkelingen in hun vakgebied, wat het werk bij Audiocom kloppend maakt. Hille Vonk is hier al vijftien jaar werkzaam en heeft het bedrijf dus zien mee veranderen in de loop der jaren. “In 2004 ben ik begonnen bij Audiocom. Daarvoor jarenlang voor een Volkswagen-Audi dealer gewerkt en altijd al veel interesse gehad voor mobiele telefoons en de car-electronics, zoals Stinger’s radar alarmering en caraudio in de breedste zin van het woord. Wat ik vooral zo leuk vind hier, is dat het werk zo afwisselend is! De ene keer ben ik onderweg, de andere keer sta ik op de winkelvloer; geen dag is hetzelfde. Ik ben hier destijds begonnen als verkoper in de winkel, maar tegenwoordig ben ik ook veel buiten de deur te vinden. Mijn specialisme is verschoven naar VoIP. Naast een stuk advisering en verkoop, zijn wij bovendien 24/7 bereikbaar met onze zakelijke servicelijn. Daar zit onze kracht: we denken mee met de klant en bieden een zo volledig mogelijke oplossing”, vertelt Hille Vonk. Wilco Bruinsma is sinds vier jaar werkzaam bij Audiocom. Hij is productspecialist en houdt zich voornamelijk bezig met de verkoop van mobiele telefonie, voor zowel consument als zakelijk. Van het afsluiten van de juiste abonnementen, tot kijken waar de klant zoveel mogelijk op kan besparen wat betreft internet, TV en bellen. “Ik probeer altijd zo servicegericht mogelijk te zijn en de klant te helpen waar mogelijk, dus ook op locatie. Het interessante aan dit werk, is de veranderende markt. Dat gaat zo snel! Elke week is er wel iets nieuws en daar volgen we ook regelmatig trainingen voor. Dit vak is voor mij echt een uitdaging”, aldus Wilco Bruinsma. Klanten ontzorgen Audiocom biedt verschillende diensten en producten aan, hoewel de meeste mensen dit bedrijf kennen van de mobiele telefonie. Van een smartphone tot abonnementen tot accessoires, en verzekeringen hiervoor, alles is verkrijgbaar bij Audiocom maar het liefst ontzorgen zij de klant volledig van overstap tot installatie. Wilco Bruinsma legt uit: “Als je online een telefoon koopt, krijg je een doosje met een mobiel, met de bijbehorende standaard instellingen. Hier willen wij de klant graag compleet de deur uit laten gaan; we zetten de simkaart en alle data over van de oude, naar de nieuwe smartphone, uiteraard inclusief foto’s, WhatsApp geschiedenis en contacten.” Audiocom is dus meer dan alleen de mobiele telefonie. Een ander belangrijk onderdeel is Voice over IP (VoIP); bellen via internet zodat de bereikbaarheid volledig zelf te beheren is. Hille Vonk vertelt over deze moderne telefonie-oplossing: “VoIP is zeer flexibel en uitermate geschikt voor zowel bedrijven als ZZP’ers, tot grotere partijen die altijd bereikbaar moeten en willen zijn. Het hebben van een vast nummer oogt professioneel en biedt, voor ZZP-ers, tevens een soort ‘drempel’ voor klanten om niet 24/7 contact op te nemen. Wanneer de ondernemer niet in staat is de telefoon op te nemen, komt de klant middels een internetservice terecht bij een ingesproken voice texten, met bijvoorbeeld een keuzemenu. Vanuit deze dienst komen we met bedrijven in gesprek over hun wensen en hier zien we dan vaker een verschuiving richting netwerkbeheer en ICT. Dan komen we weer op onze totaaloplossing, dat we graag luisteren naar de behoeftes van de klant en daar oplossingen voor bedenken.” Caraudio en meer Vanuit de historie zijn de medewerkers van Audiocom bekend met audio in auto’s. Hoewel de moderne technologie van de smartphone een groot gedeelte van caraudio heeft ingevuld, blijft Audiocom een expert in het inbouwen van apparatuur in auto’s en vrachtwagens. Ze bieden heel wat oplossingen aan voor Track&trace, ritregistratie of Stinger producten (legale laser- en radarsignalering). De montage hiervan vindt plaats in de werkplaats van Audiocom of bij de klant zelf. Steeds betaalbaarder wordt de camerabeveiliging en bewaking bij zowel particuliere als zakelijke klanten. Ook hier luistert het team van Audiocom naar de wensen van de klant: wat zijn de wensen? Is de bewaking overdag belangrijker dan ’s nachts in het donker? Volgens Audiocom is er een toenemende vraag naar deze producten: “Je ziet dat steeds meer particulieren behoefte hebben aan een camera bij huis. Even via de app kijken wie er voor de deur staat. Bij bedrijven zie je juist vernieuwingen: modernere camera’s die duidelijkere beelden weergeven en meer opties hebben. Wij regelen zowel het advies als de plaatsing hiervan”, leggen Wilco Bruinsma en Hille Vonk uit. Voor de toenemende vraag naar schermen bij winkels en instellingen, kan Audiocom presentatieschermen regelen. De moderne vervanging van papieren of bordjes in een etalage. Audiocom denkt mee; van de wensen tot de technische invulling. Een andere toenemende trend en ontwikkeling, is de ‘domotica’ (huisautomatisering). Audiocom zorgt voor complete trajecten voor de zakelijke en particuliere markt. “Vaak is het een samenvoeging van allerlei projecten in een huis of bedrijf. We bieden de klant een breed scala aan producten aan, om daarmee de klant zo volledig mogelijk te bedienen”, aldus eigenaar Ymo Kooistra. Luisteren naar de klant Ymo Kooistra geeft aan dat de kracht van Audiocom bij het kleinschalige team ligt: “We bieden specifieke diensten en producten aan en iedereen binnen ons team richt zich op zijn eigen specialisatie, waarbij we elkaar mooi aanvullen. Op de achtergrond houd ik me graag bezig met nieuwe ideeën en toepassingen voor de klant, de nieuwste ontwikkelingen en de inkoop van producten. Het team is continu in overleg over alle ontwikkelingen, al noemen we dat niet ‘overleg’. We zijn als team zo op elkaar ingespeeld en begrijpen elkaar snel; daarbij hebben we allemaal hetzelfde doel voor ogen als we kijken naar onze klanten. Vooral in Noord-Nederland hebben we op dit moment veel klanten, maar ook daarbuiten weten ze ons inmiddels te vinden!”, vertelt Ymo Kooistra enthousiast.