I N D O K K U M

k o m t e r a a n

NIEUW!

NIEUW!

Sinds 2013 werk ik samen met de ondernemers en de gemeente aan een sterkere binnenstad van Dokkum. Een uitdaging noemen we dat. Want hoewel de economie schijnt aan te trekken, hebben veel winkeliers en uitbaters het zwaar en moeten ze zich aanpassen aan de door internet snel veranderende wereld.

Sinds 2013 werk ik samen met de ondernemers en de gemeente aan een sterkere binnenstad van Dokkum. Een uitdaging noemen we dat. Want hoewel de economie schijnt aan te trekken, hebben veel winkeliers en uitbaters het zwaar en moeten ze zich aanpassen aan de door internet snel veranderende wereld. Mijn werk van binnenstadsmanager bestaat vooral uit het bij elkaar brengen van mensen, duidelijk krijgen wat er te doen staat en het aandragen van oplossingen. Hoe krijgen we alle etalages gevuld van toch echt een van de mooiste steden van Nederland? Met welke woorden en beelden gaat Dokkum zich promoten? Hoe kunnen ondernemers en de gemeente de bezoekers trakteren op nog meer gastvrijheid? Het organiseren van samenwerking slokt het grootste deel op van de 8 uren die ik er per week aan kan besteden. Daarom komt het zelden tot wat langere gesprekken met individuele ondernemers. Maar laatst had ik geluk. Ik mocht namens het Binnenstadsmanagement langs gaan bij maar liefst 7 nieuwe vestigingen. Met een bloemetje wilden we laten weten hoe blij we zijn dat deze mensen de stap gezet hebben om te investeren; niet alleen in hun eigen bedrijf, maar ook in de binnenstad van Dokkum. Het eerste bezoek. Meteen bij binnenkomst word ik al blij. Zo’n pand is dan van binnen helemaal gestript, vaak tot aan de stenen van de muren. Dat zie je op dit moment wel vaker maar het is natuurlijk een pure win-win, want je voelt je meteen omringd door de historie wat zo goed past bij Dokkum. En dan kom je in gesprek en wordt al snel duidelijk wat deze mensen drijft. Het gaat ze niet om het geld en al helemaal niet om het grote geld. Steeds is het weer het product en het plezier om contact te maken met klanten. Lekkere dingen voorschotelen. Streekproducten gebruiken. Dingetjes verkopen die je nergens anders kunt krijgen. Iets meegeven waardoor mensen zich beter in hun vel voelen. En dan hoor je vervolgens hoe de verbouwing is geweest, met veel handjes en zweetdruppels van vrienden en familie. Hoe het uitzoeken van de inventaris en de inkoop verlopen is. Dat een Facebook actie onverwacht veel succes had. En dat het allemaal best spannend is, maar dat ze er alles voor over hebben. Ik kijk nu al uit naar de volgende ronde en het is me weer heel duidelijk geworden waarvoor we ons in het Binnenstadsmanagement inzetten. Olaf Busch Binnenstadsmanager

Redactie
Redactie