"Had dat niet wat gladder gekund? Man man man wat een gehobbel ....", was een van de vele reacties die bij de redactie binnenkwam na de opening van de kluifrotonde bij Dokkum gistermorgen. "Het lijken wel Belgische kasseien", was een andere. Toch voldoet de nieuwe rotonde aan de eisen die de gemeente Dongeradeel aan de nieuwe rotonde stelt, laat een woordvoerder weten. "De betonconstructie is conform de richtlijnen, die van toepassing zijn in Nederland, uitgerekend en uitgevoerd", laat de gemeente weten. Tegelijk erkent Dongeradeel dat de nieuwe rotonde niet helemaal vlak is, alleen wordt daar niets aan gedaan. Het aanbrengen van een betonverharding bij een constructie als een kluifrotonde moet handmatig worden uitgevoerd. Dit is machinaal niet mogelijk, hier bestaat geen machines voor. De richtlijnen geven ook aan dat de vlakheid bij handmatig aanbrengen meer mag afwijken dan bij machinaal aanbrengen. Anders dan bijvoorbeeld de betonnen Trekweg die vlakbij ligt en de diverse fietspaden is de rotonde dus bij lange na niet vlak en dat merken automobilisten wanneer ze de rotonde passeren. Ook het water dat op de weg blijft staan en de gleuven in het beton zijn bij de gemeente bekend, maar zijn geen gebreken. "Vanwege de materiaaleigenschappen van beton moeten er voegen worden aangebracht, waarbij uitzetvoegen worden opgevuld met een bitumenmiddel", aldus de gemeente. "Rondom de kluifrotonde zijn er doorvoeren aangebracht in de geleideband voor de afvoer van regenwater. Indien nodig zal de afwatering verbeterd worden. De betonverharding voldoet aan de eisen van stroefheid en textuur", besluit Dongeradeel de reactie. De rotonde is volledig van beton en volgens de aannemer – die voor het laatst in 1993 in de gemeente aan het werk was – is er de komende 23 jaar geen onderhoud nodig. Met de rotonde is een van de verkeerstechnische open eindjes aan de Oostkant van Dokkum verholpen. Met een elektrische auto werden maandag bij wijze van opening de ‘eerste’ rondje op de nieuwe rotonde gemaakt. De kluifrotonde is ook aangelegd ter verbetering van de verkeersveiligheid. De verkeerssituatie rond het voormalig kruispunt bij de Bocksmeulen, Lauwersseewei en Trekwei was onveilig. Voor fietsers is daarom een veilige oversteek gemaakt die aansluit op het nieuwe fietspad langs de Trekwei, de belangrijke oost-west verbindingsweg. Het fietspad loopt van de kluifrotonde tot aan de Dokkumerloane in de gemeente Dantumadiel.