I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Klimaatburgemeester voor Noardeast-Fryslân tijdens Nationale Klimaatweek

Klimaatburgemeester voor Noardeast-Fryslân tijdens Nationale Klimaatweek

Van 28 oktober tot en met 5 november vindt in Nederland voor de allereerste keer de Nationale Klimaatweek plaats. Dit initiatief -van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat- is er om nóg meer burgers en organisaties te inspireren zich in te zetten voor een beter klimaat. Tijdens deze week mag Esther Leystra zich Klimaatburgemeester van de gemeente Noardeast-Fryslân noemen.

Van 28 oktober tot en met 5 november vindt in Nederland voor de allereerste keer de Nationale Klimaatweek plaats. Dit initiatief -van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat- is er om nóg meer burgers en organisaties te inspireren zich in te zetten voor een beter klimaat. Tijdens deze week mag Esther Leystra zich Klimaatburgemeester van de gemeente Noardeast-Fryslân noemen. Klimaatburgemeester De afgelopen periode werd in elke gemeente een Klimaatburgemeester gezocht die een voorbeeld kan zijn voor anderen en kan laten zien wat er allemaal mogelijk is om het klimaat te helpen verbeteren. Voor de gemeente Noardeast-Fryslân is Esther Leystra tijdens deze Nationale Klimaatweek de Klimaatburgemeester. "Het initiatief waaronder ik me heb aangemeld is de bewuestwordingsampagne WAD THE F*CK die ik met fotografe Mijke Bos afgelopen zomer opstartte. We leven in een consumptiemaatschappij en dat heeft heel veel invloed op het klimaat. Het kost heel veel energie en grondstoffen. Ik wilde iets doen en samen met Mijke lanceerde ik deze lokale campagne." Tweedehands kleding bij z.g.a.n. "Mijn boodschap is: denk vanuit oplossingen en probeer het goede voorbeeld te geven. Als iedereen iets kleins doet, is dat al iets groots. Koop alleen dingen als je het echt nodig hebt, en koop het dan duurzaam. Kijk bijvoorbeeld eens bij tweedehands kledingwinkels in je omgeving", aldus Esther. Een goed voorbeeld in Dokkum is tweedehands kleding- en lifestylewinkel z.g.a.n. (zo goed als nieuw) aan de Kleine Breedstraat. Z.g.a.n. wil een duurzaam alternatief zijn voor de fast-fashionindustrie en stilstaan bij wat er al is. “De spullen zijn net niet nieuw. Niet alle merken zijn duurzaam, maar het hergebruik is dat wel", vertellen eigenaresses Willemijn en Samara. WAD THE F*CK De campagne WAD THE F*CK rondom Waddengebied heeft zich met name gericht op consumerende jongeren; een groot deel van het zwerfafval is een gevolg van (on)bewust gedrag. Ook is deze doelgroep gewend aan fast fashion - de op één na grootste milieuvervuilende industrie - en goedkoop online shoppen. Veel van deze goederen worden over zee vervoerd en zo ook boven de Waddeneilanden (UNESCO Werelderfgoed). Met de containerramp MSC Zoe weet iedereen wat de risico’s zijn. "Aan de andere kant is een deel van deze doelgroep juist al heel bewust en duurzaam bezig en is er veel ruimte voor positieve gedragsverandering. En dát is precies wat wij willen versterken met deze campagne!" Tijdens de klimaatweek geeft Esther Leystra tips via het Instagram-account: klimaatburgemeester_esther  

Redactie
Redactie