I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Hedzer en Bert samen verder als ‘Herstel Friesland’

Hedzer en Bert samen verder als ‘Herstel Friesland’

Het nieuwe jaar start voor Hedzer van der Bij (Heko Computers) en Bert Wienia (GSM Herstel Friesland) met een nieuw, gezamenlijk bedrijf: Herstel Friesland. De computer en gsm-specialist bundelen de krachten en werken voortaan vanuit het pand van Veenma aan de Hogedijken in Dokkum waar Bert al met zijn bedrijf gevestigd is. Een logische stap, want de afgelopen jaren werkten de beide bedrijven ook al intensief samen. “We zien het als een fusie. Vanaf 2 januari starten we samen een geheel nieuw bedrijf”, vertelt Hedzer van der Bij.

Het nieuwe jaar start voor Hedzer van der Bij (Heko Computers) en Bert Wienia (GSM Herstel Friesland) met een nieuw, gezamenlijk bedrijf: Herstel Friesland. De computer en gsm-specialist bundelen de krachten en werken voortaan vanuit het pand van Veenma aan de Hogedijken in Dokkum waar Bert al met zijn bedrijf gevestigd is. Een logische stap, want de afgelopen jaren werkten de beide bedrijven ook al intensief samen. “We zien het als een fusie. Vanaf 2 januari starten we samen een geheel nieuw bedrijf”, vertelt Hedzer van der Bij. Uit de binnenstad Voor Heko Computers betekent de samenwerking ook het vertrek uit de historische binnenstad van Dokkum. Sinds 1999 was het bedrijf in het centrum van Dokkum gevestigd. De bereikbaarheid en met name het parkeren wordt op de nieuwe locatie een stuk beter. “Dat was bij ons op de Hogepol voor de deur altijd lastig”, aldus van der Bij. Herstel Friesland heeft niet alleen een mooie zichtlocatie op de Hogedijken, het zicht vanuit het pand hoort bij een van de mooiste uitkijkjes van Dokkum. “Dat zegt iedereen inderdaad als ze hier binnenkomen”, zegt van der Bij. Van Koopal naar Heko Computers Het ondernemersavontuur startte voor Hedzer van der Bij in 1998. Dat begon als 16-jarige eerst met Hedzer Koophal, later werd dat Heko Computers; de eerste twee letters van zijn voornaam en de laatste naar Koophal. Wat ontstond als hobby, groeide uit naar een serieus bedrijf. Destijds waren er bijna nog geen ICT-opleidingen te vinden en Hedzer week daarom uit naar Assen om daar een opleiding als systeembeheerder te volgen. Veertien jaar lang werkte hij samen met zijn compagnon in de binnenstad, tot die besloot dat het tijd werd om iets anders te gaan doen. Te groot in Oostrum Bert Wienia startte zijn bedrijf in 2011 – toen nog GSM herstel Oostrum - eerst ook als hobby. Nadat hij zijn eigen telefoon had gerepareerd, werd hij door steeds meer vrienden en bekenden gevraagd om ook voor hen reparaties te verrichten. Tot vorig jaar kon dat nog van huis uit, maar de onderneming groeide daar uit zijn jasje. “Ik werd op een gegeven moment benaderd door een verzekeraar om reparaties te verrichten. Toen ging het snel”. Wienia volgde al een opleiding detailhandel en die kwam goed van pas bij de verdere ontwikkeling van zijn bedrijf. Bij de start van zijn bedrijf was Wienia de enige die telefoonreparaties verrichtte. Dat zijn er inmiddels meer, maar toch weet de ondernemer zich nog goed te onderscheiden. “Zoveel mogelijk reparaties worden direct uitgevoerd en zijn klaar terwijl de klant wacht. We hebben de meest gangbare onderdelen namelijk op voorraad”, zegt Wienia. Verder is het bedrijf specialist in microsolderen, waardoor veel toestellen die elders niet te repareren zijn alsnog gemaakt kunnen worden. Repareren hoofdzaak In het nieuwe bedrijf wordt repareren van telefoons, computers, laptops en tablets de hoofdzaak. “Wat ook steeds meer mensen willen is dat zaken als e-mail en foto’s op alle apparaten op elkaar wordt afgestemd. Dat doen we ook , vertelt van der Bij. Op mobiel gebied zijn het voornamelijk kapotte schermpjes die gerepareerd worden. Verder zien de twee ondernemers dat de tablets op hun retour zijn en dat het aantal computers stabiliseert. “Mensen doen steeds meer dingen met de smartphone”, dat blijft dan ook onze groeimarkt. Met de komst van De Centrale As komen ook steeds meer klanten uit Drachten en omgeving naar Dokkum toe. Negentig procent van de klanten komt uit de buurt, maar Heko Computers heeft ook klanten in Overijssel. “Gelukkig is er hulp op afstand”, aldus van der Bij.

Redactie
Redactie