I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Dokkumer Vragenuurtje: Peter Schregardus

Dokkumer Vragenuurtje: Peter Schregardus

In het Dokkumer vragenuurtje ‘ondervragen’ we regelmatig een bekende of minder bekende Dokkumer het hemd van het lijf. In deze editie: Peter Schregardus, mede-eigenaar van Beldock Containers, VBB Transport en Schregardus Vastgoed en Ontwikkeling BV.

In het Dokkumer vragenuurtje ‘ondervragen’ we regelmatig een bekende of minder bekende Dokkumer het hemd van het lijf. In deze editie: Peter Schregardus, mede-eigenaar van Beldock Containers, VBB Transport en Schregardus Vastgoed en Ontwikkeling BV. Wie ben je en hoe oud ben je? Ik ben Peter Schregardus, ben 35 jaar en woon met Janneke en de kinderen Felicia, Diémo en Linde in Dokkum. Wat doe je? Ik ben mede-eigenaar van VBB Transport en Beldock Containers. Daarnaast hebben we een bedrijf wat vastgoed ontwikkelt en verhuurt. Dit is in de loop der jaren zo gegroeid en ontstaan. In onze werkzaamheden zoeken we veel samenwerking met andere Dokkumer bedrijven en personen, dit brengt een mooie dynamiek. Wat heb je met Dokkum? Ik ben hier geboren en getogen. Je kan me echt een Dokkum-fan noemen. Ik ben fan van de stad en zijn kwaliteiten, maar ook van het ondernemersklimaat hier. Ik zie nauwe samenwerkingen tussen de ondernemers onderling en dat biedt prachtige kansen voor Dokkum. Het is hier haalbaar om met elkaar de schouders er onder te zetten, daar mogen we trots op zijn. Het mooiste plekje van Dokkum is: Voor het zicht is dat toch De Zijl. Maar ik zou het mooi vinden wanneer dat over een tijdje de Grote Breedstraat/Hoogstraat wordt. Dat toeristen hier lopen met het ‘wauw’ gevoel. Dat ze er over vertellen aan anderen en dat mensen denken: ja, dat word onze volgende bestemming of uitje. Welk plekje in Dokkum moet direct worden aangepakt om de stad mooier te maken? Ik vind de Breedstraat niet lelijk, maar het zou zeker mooier kunnen. Het is de kern van Dokkum en ik denk dat er als eerst een aantal gevels opgewaardeerd moeten worden om een kantelpunt te bereiken. De Bonte Hont en Boekhandel van der Velde zijn daar prachtige voorbeelden van. Belangrijk hierbij is dat pandeigenaren de noodzaak van deze transformatie in gaan zien. De eigenaar van het pand moet hierin gestimuleerd en ondersteund worden door onder andere de gemeente. Het moet makkelijker en aantrekkelijk gemaakt worden. Maak de volgende zinnen af: Parkeren in Dokkum is…na het opwaarderen van de noordelijke parkeerplaats en plaatsen van het gouden bruggetje geen probleem meer. Er zijn plannen om de binnenstad van Dokkum vanaf de noordkant (Jumbo) beter bereikbaar te maken. Buiten de binnenstad je auto parkeren en dan via een “gouden bruggetje”, een binnendoor route, de binnenstad binnenlopen. Daarnaast is het belangrijk om goed na te denken waar je als ondernemer of werknemer je auto parkeert; waar jouw auto staat kan geen consument staan. Dokkum is over tien jaar… nog een grotere publiekstrekker. We hebben echt veel profijt van de Centrale As en als de plannen van Lauwersoog en Holwerd aan Zee, zoals die er liggen ook allemaal doorgaan, dan kan Dokkum écht een prachtige laatste stop zijn vóór het Waddengebied. Als stad Dokkum moeten we ervoor zorgen dat we hier klaar voor zijn, dat het niveau echt noemenswaardig is op het gebied van horeca, overnachtingen en winkels. We moeten bij de Top 3 steden van Nederland willen horen. Hier zullen we met zijn allen voor moeten zorgen. De gemeente moet hierin ook faciliteren en in mogelijkheden denken in plaats van in A4-tjes. De nieuwe markt is… van alle markten thuis! Ik was aan het begin wel bang dat we te weinig commerciële vierkante meters over zouden houden om omzet te generen. Maar festivals als “De Admiraliteitsdagen” en in het klein “De Lentekriebels” bewijzen dat het plein niet alleen mooi, maar ook functioneel en commercieel inzetbaar is. Tien vragen, speciaal voor jou: Hoe ziet een werkdag van Peter Schregardus er uit? Het werk bevindt zich voornamelijk hier op kantoor, ik heb enkele afspraken per week buiten de deur. In Dokkum of elders in Nederland. Aan het begin van de dag nemen we vaak wat dingen met elkaar door, gewoon bij het koffieapparaat of informeel aan het bureau. Er werken bij ons ongeveer 25 mensen en de meeste collega’s zijn al jaren verbonden aan het bedrijf. Ze kennen het bedrijf en onze denkwijze dus door en door. Men heeft de vrijheid van zijn dag, voor zover dat kan, naar eigen voorkeur in te richten. Uiteraard is het belangrijk om daarbij de klant centraal te houden. We moeten een structurele, hoge kwaliteit ambiëren en een pakket op maat aanbieden. Bij welke bedrijven heb je welke functie? Op papier ben ik mede-eigenaar en dus ook eindverantwoordelijke. Deze functie deel ik met mijn vader Piet en mijn broerWybrand. In de praktijk doen we het met zijn allen. Zelf heb ik een commerciële functie: ik voer klantcontact en doe de acquisitie. Bij Beldock Containers doe ik samen met collega’s de verkoop. Je creëert een netwerk waarin je je expertise kwijt kunt. De ene keer zit ik met de VBB-pet op een andere keer vertegenwoordig ik Beldock Containers. Dit brengt iedere dag weer een nieuwe uitdaging. Je bureau staat tegenover dat van je vader. Gaat dat goed? Ja, dat is altijd al zo geweest en heel erg handig voor snel of groot overleg. Mijn vader en ik zijn voor 80% hetzelfde en dat werkt heel goed. Mijn vader is langzaam aan het afbouwen en is dus niet altijd meer aanwezig op kantoor. Wel heeft hij de helicopterview. Hij ziet en hoort veel. Hij waarschuwt en spreekt waardering uit wanneer nodig. Hij kan het goed loslaten en respecteert nieuwe beslissingen die worden genomen, dat is knap. Wat beteken je met je bedrijven voor Dokkum? Uiteraard bieden we werkgelegenheid. Naast ons transportbedrijf en Beldock Containers, zijn we onder andere depot van DHL Parcel (E-Commerce). Mijn collega Wietze Dijkstra is hier verantwoordelijk voor. Dagelijks sorteren wij deze pakketten en plannen de routes voor ongeveer tien medewerkers van DHL, in de regio Hallum, Burum tot Veenwouden, met Dokkum in het middelpunt. Bezorging op Ameland en Schiermonnikoog wordt ook door ons verzorgd. Hiernaast zijn we sociaal betrokken als sponsor van diverse clubs en evenementen. Heeft de ‘ramp’ met de containers gevolgen voor jullie bedrijf? Nee. Het is natuurlijk spijtig voor het milieu dat het is gebeurd. Maar nog steeds is transport over het water de meest duurzame manier. We zien dit de laatste jaren enorm toenemen. De ramp werd breed uitgemeten in het nieuws, maar het vertegenwoordigde maar een fractie van wat er dagelijks over zee vervoerd wordt. Wat is het meest bijzondere wat je met een container hebt gedaan? We hebben onlangs een hotel met achttien studio’s gebouwd. Op dit zelfde terrein in Groningen hebben we ook 249 studentenwoningen van containers geplaatst. Dat zijn mooie samenwerkingen met collega-ondernemers. Hier laten we goed zien dat de container een perfect product is en breed inzetbaar. Drie jaar geleden hebben we ook meegewerkt aan de BRET-bar in Amsterdam, een restaurantcafé gebouwd van containers waar veel gericht is op duurzaamheid en hergebruik. We leveren ook veel glazen containers voor showrooms of pop-up-winkels. Je kunt in deze wereld behoorlijk out-of-the-box denken! Zou je zelf in een container kunnen wonen? ;-) Ja, zeker wel. Je kunt het comfort zo hoog maken als je zelf wilt. Het lijkt Janneke en mij wel mooi ooit nog eens een avontuur zoals dit aan te gaan. Of dit echter een woning van containers gaat worden, daar moeten we het nog maar eens over hebben... Heb je naast je drukke werk tijd genoeg tijd voor je gezin? Mede dankzij Janneke heb ik de vrijheid om te doen wat ik doe. Janneke regelt alles rondom het gezin, waardoor ik mijn werk kan doen. Gelukkig ben ik, dankzij goed overleg met collega’s, flexibel om er op belangrijke momenten te zijn voor het gezin. We gaan graag met elkaar op vakantie. En blijft er dan nog tijd over voor hobby’s, sporten en vrienden? Qua hobby’s: ik kan mijn creativiteit gelukkig heel goed kwijt in mijn werk. We denken na over bedrijfsvoering, laden diverse producten op een efficiënte manier in onze opleggers en verbouwen containers en woningen. Hiernaast ben ik weer actief aan het sporten bij de buurman in de sportschool. Over het algemeen geldt voor mij; als ik iets leuk vind (werken of sporten) en ergens energie in steek, dan brengt dat mij ook energie. Geen stress. Mijn weekend begint vaak zaterdag rond de middag. Dit varieert van tijd met mijn gezin doorbrengen tot een biertje drinken in de kroeg met mijn vrienden. Heb je wensen of dromen voor de toekomst? Dat ik mezelf en een ieder om me heen kwaliteit kan blijven bieden. Als zoon, als vader, als partner, als zakenrelatie en als ondernemer. Daarnaast sta ik er soms versteld van hoe het enthousiasme en de snelheid uit bepaalde prachtige ideeën en ontwikkelingen gehaald worden, door bijvoorbeeld een overheid of iemand die zich benadeeld voelt. Je komt verder door de dialoog aan te gaan. Het zou toch mooi zijn dat je naast de belangrijke, vaste regels (begrijp me goed, regels zijn belangrijk) ook in sommige gevallen een pakket op maat kunt leveren. De regels net iets ombuigen/aanpassen om de continuïteit en de vooruitgang van ons mooie Dokkum te waarborgen. Keuzevragen: Nieuws uit de krant of online? Ik zoek online dingen op die me interesseren. In de auto of op de fiets? In de auto, waar ik beter op de fiets kan... Online shoppen of de stad in? Als Dokkum-liefhebber natuurlijk zoveel mogelijk in de stad. Om af te sluiten: Heb je suggesties voor mensen die je in het Dokkumer vragenuurtje wilt zien? Germ Kuipers

Redactie
Redactie