I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Dokkumer vragenuurtje: Anita de Jager – Hanemaaijer

Dokkumer vragenuurtje: Anita de Jager – Hanemaaijer

In het Dokkumer vragenuurtje ‘ondervragen’ we regelmatig een bekende of minder bekende Dokkumer het hemd van het lijf. In deze editie: Anita de Jager – Hanemaaijer (28). Voorheen communicatieadviseur bij De Centrale As.

In het Dokkumer vragenuurtje ‘ondervragen’ we regelmatig een bekende of minder bekende Dokkumer het hemd van het lijf. In deze editie: Anita de Jager – Hanemaaijer (28). Voorheen communicatieadviseur bij De Centrale As. Wie ben je? Anita de Jager-Hanemaaijer, 28 jaar, getrouwd en moeder van een zoontje van bijna 1. Wat doe je? Ik ben communicatieadviseur voor het project Knooppunt Joure namens Rijkswaterstaat, provincie Fryslân en gemeente De Fryske Marren. Hiervoor was ik vijf jaar werkzaam voor het project De Centrale As, namens provincie Fryslân. Hier verzorgde ik samen met een klein communicatieteam de communicatie. Wat heb je met Dokkum? Ik ben geboren en getogen in Dokkum. In mijn studietijd heb ik anderhalf jaar in Groningen gewoond, maar ik ben gauw weer teruggekeerd. Ik ben Dokkumse in hart en nieren, houd van de stad en haar inwoners. Het mooiste plekje van Dokkum is? Dan toch heel cliché: de grachten en bolwerken van Dokkum en de molens. Prachtig, zowel vanaf de bolwerken als vanaf het water (of ijs, al maken we dat helaas niet vaak mee). Welk plekje in Dokkum moet direct worden aangepakt om de stad mooier te maken? Ik ben blij dat er op dit moment een nieuwe sporthal gebouwd wordt. Goed voor de uitstraling van sportief Dokkum. Maak de volgende zinnen af: De IJsfontein is voor Dokkum… een cadeau van Leeuwarden-Fryslân 2018 en een kans om hier meer toeristen naar toe te krijgen. Het aanpakken van de Markt is nodig, omdat… de Markt zoveel mooier gemaakt kan worden. Herindeling van gemeenten is… waarschijnlijk nodig, maar zo’n verandertraject is lastig. Dokkum is over tien jaar… een bruisende stad waar het nog mooier wonen, werken en recreëren is. Parkeren in Dokkum… is al veel beter dan een aantal jaar geleden. Tien vragen, speciaal voor jou: 1. Waarom was De Centrale As nou eigenlijk nodig? Om de regio Noordoost Fryslân verkeersveiliger te maken, de leefbaarheid in de dorpen te vergroten en bij te dragen aan een betere economie door een goede bereikbaarheid. 2. Is er al iets te zeggen over de resultaten tot nu toe? Heeft de weg effect? Dat is lastig om nu al te zeggen. De weg is nog maar een half jaar in gebruik. Een compleet beeld is pas over een paar jaar te geven als ook de oude provinciale weg door de zes dorpen (Kansen in Kernen) is heringericht. Maar cijfers laten nu al wel zien dat het verkeer de weg goed weet te vinden. 3. Hoe zit dat op het gebied van de natuur? Ik heb de afgelopen jaren ervaren dat er veel is gedaan voor de natuur. Zo zijn er veel faunapassages over en onder de weg door, waar dieren kunnen oversteken. Denk aan de 150 meter lange brug bij De Falom. Of de overkappingen tussen Sumar en Nijega, dit zijn oversteekvoorzieningen voor vleermuizen (zogenoemde hop-overs). De Centrale As is ook meer dan alleen een weg. Dat weten veel mensen niet. Maar een heel gebied van 7000 hectare om de nieuwe weg heen wordt verbeterd. Het project is daarom ook nog niet afgelopen, want deze werkzaamheden in het gebied gaan nog wel door tot 2020. Er komen fiets-, wandelpaden en (uitbreiding van) natuurgebieden. Met verschillende belangen (landbouw, natuur, landschap, recreatie) wordt er rekening gehouden. 4. Zijn de eerdere tegenstanders nu voorstanders geworden? Dat durf ik niet te zeggen. Allereerst vind ik dat iedereen natuurlijk zijn eigen mening mag hebben en kan ik zeker begrip opbrengen voor tegenstanders. Als Dokkumse ben ik erg blij met deze nieuwe weg en zeker nu ik in Joure werk, scheelt dit me toch zeker meer dan een half uur per dag. Maar als je ineens een autoweg bijna in je achtertuin hebt, kan ik me heel goed voorstellen dat je op z’n zachtst gezegd niet blij bent. In ons communicatieteam hebben we de afgelopen jaren ervaren dat de weerstand wel gaandeweg het project afnam. Toen ik vijf jaar geleden begon, hadden we nog te maken met georganiseerde tegenstand, maar in de jaren daarna hoorden we vooral heel veel positieve geluiden. 5. Wat was het hoogtepunt in je tijd bij De Centrale As? Ik heb het vijf jaar lang erg naar m’n zin gehad bij dit project. Leuk om zo’n groot project van zo dichtbij mee te maken en wat hebben we veel georganiseerd: open dagen, informatiebijeenkomsten, verschillende keren Dag van de Bouw, de maandelijkse bustours op zaterdag. Maar het hoogtepunt was dan toch wel de opening met alle evenementen die daarbij hoorden. Daar werk je dan toch jaren naar toe. De grote belangstelling tijdens de vier evenementen - de culturele busreis, Iepenloftspul in het aquaduct, Sport op de As en de negen kilometer lange handelsroute – zorgde bij mij voor kippenvel. En het moment dat er op vrijdagavond 7 oktober 2016 de eerste auto’s in colonne al toeterend over de nieuwe weg reden met zwaaiende mensen op de viaducten vond ik erg bijzonder. 6. Doet Dokkum er wel genoeg aan om optimaal van de weg te profiteren? In verschillende reclame-uitingen van ondernemers in Dokkum heb ik al voorbij zien komen dat De Centrale As gebruikt wordt om Dokkum te promoten. Dat vind ik mooi om te zien. Verder is het nu inderdaad aan Dokkum om van die weg te profiteren. Ik ben hier vooral ook erg nieuwsgierig naar. 7. Wat vind je zelf het mooiste deel van de weg? Ik vind de weg als geheel erg mooi, goed ingepast in het landschap. Voor mij is het nu al of is het niet anders geweest. Verder vind ik het cortenstaal (met de roestbruine kleur) dat gebruikt is bij de viaducten, aquaduct en onderdoorgangen erg mooi. 8. De Centrale As is genomineerd voor de Galjaardprijs; wat is dat precies? De Galjaardprijs is een landelijke prijs voor publieke communicatie. We zijn één van de vijf genomineerden en hebben 49 inzendingen achter ons gelaten. Ik ben er wel trots op, het voelt toch als waardering voor ons werk. Samen met verschillende communicatiemedewerkers, omgevingsmanager en projectleiders hebben we volop ingezet op de communicatie. We wilden de inwoners betrekken bij de bouw van de weg en de opening ervan. Gezien de grote belangstelling bij die evenementen denk ik dat we daarin geslaagd zijn. Het is echt een feestje van de inwoners geworden. Ook de nominatie voor de Galjaardprijs bevestigt dit. Nu we finalist zijn, zou het natuurlijk ook leuk zijn om te winnen. We hebben twee kansen: de Galjaardprijs die door de vakjury wordt uitgereikt en de publieksprijs. Iedereen kan op ons stemmen en ik wil bij deze iedereen oproepen om dit te gaan doen! 9. Wie is eigenlijk je grote voorbeeld op het gebied van publiekscommunicatie? Ik ben geïnspireerd geraakt tijdens een bezoek aan de Noord/Zuidlijn in Amsterdam. Hier hebben ze onder andere door de communicatie het negatieve sentiment om weten te buigen naar iets positiefs. 10. Waar kunnen we stemmen? Via deze link: http://galjaarddag.nl/stemmen/ We zouden jullie stemmen erg waarderen! Keuzevragen (je moet kiezen, waarom de keuze?): Twitter of Facebook? Dan toch Facebook: meer persoonlijk en iets uitgebreider. Beton of asfalt? Dat is moeilijk! In het geval van de Sintrale As kan het één niet zonder het ander: asfalt om op te rijden en beton voor de viaducten/onderdoorgangen om de andere wegen te kruisen. Hierdoor gelukkig geen verkeerslichten of rotondes. Nieuws uit de krant of online? Online, ik breng zoveel tijd achter de computer door dat ik op deze manier ook het nieuws volg. Maar wel heb ik de afgelopen jaren tijdens mijn werk ervaren dat in de communicatie juist de combinatie van online en offline middelen goed werkt. Online shoppen of ‘de stad in’? Oei, toch wel een gewetensvraag deze. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het beide doe. Hoewel online shoppen soms een stuk makkelijker is, geef ik de voorkeur aan ‘de stad in’ om op deze manier de ondernemers in Dokkum te steunen. Ook is het fijn om het product dan gelijk mee te kunnen nemen. Wintersport of zonvakantie? Zonvakantie, ik word zo vrolijk van de zon! Om af te sluiten: Heb je nog suggesties voor mensen die je in het Dokkumer vragenuurtje wilt zien? Jonge ondernemers van bijvoorbeeld Artisante of Stadshap? Of Dokkumers op markante plekken: een molenaar, een brugwachter, een beiaardier, een koster van een kerk, een bode van het gemeentehuis. Foto's: Marit Anker

Redactie
Redactie