I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Dokkumer band in documentaire VICE

Dokkumer band in documentaire VICE

De Friese folk-metalband Baldrs Draumar uit Dokkum is te zien in een nieuwe documentaireserie 'Hollandia' die door VICE wordt uitgezonden. In de nieuwe documentaireserie wordt door heel Nederland getrokken op zoek naar onderbelichte en onontdekte verhalen. Leaver Dea as Slaef is de eerste documentaire van de serie, waarin het Friese nationalisme centraal staat. De band zet zich in voor het behoud van de Friese cultuur, en heeft zijn pijlen gericht op het veroveren van de Friese jeugd met nummers over de geschiedenis van de Friezen.

De Friese folk-metalband Baldrs Draumar uit Dokkum is te zien in een nieuwe documentaireserie 'Hollandia' die door VICE wordt uitgezonden. In de nieuwe documentaireserie wordt door heel Nederland getrokken op zoek naar onderbelichte en onontdekte verhalen. Leaver Dea as Slaef is de eerste documentaire van de serie, waarin het Friese nationalisme centraal staat. De band zet zich in voor het behoud van de Friese cultuur, en heeft zijn pijlen gericht op het veroveren van de Friese jeugd met nummers over de geschiedenis van de Friezen. Droapen In de documentaire onderzoekt VICE wat deze band drijft om te proberen de eeuwenoude Friese cultuur nieuw leven in te blazen, en hoe realistisch dat is anno 2016. Leaver Dea as Slaef wordt gehost door Gwen Pol. Pol volgt de band onder andere naar het Friese-droapen: een festival op Helgoland, een heilig Fries eiland, waar om de drie jaar Friezen uit Nederland en Duitsland samenkomen om de Friese geschiedenis te herdenken en de toekomst van Friesland te bespreken. De eerste documentaire van Hollandia, Leaver Dea as Slaef is nu te zien op VICE.com. De jeugd weet te weinig over hun eigen herkomst, vinden ze, en dat terwijl ‘’deze generatie het gaat breken of maken,’’ aldus Wyldrazer, de zanger van de band. Om een groter publiek te bereiken heeft de metalband nu een album vol akoestische nummers gemaakt. Grootste mediamerk ter wereld VICE is het grootste mediamerk ter wereld dat zich op jongeren richt. In 1994 kwam het eerste magazine uit in Canada, en inmiddels zit VICE in bijna veertig landen. De documentaires, programma's en artikelen die VICE maakt worden gedeeld via online, lineaire, mobiele en sociale kanalen, en zo worden iedere maand honderden miljoenen mensen bereikt. VICE bestaat uit een internationaal netwerk van digitale platformen, een televisie- en filmproductiebedrijf, een tijdschrift, een platenlabel, een in-house creatief bureau en een uitgeverij.

Redactie
Redactie