Het coronavirus brengt veel maatregelen met zich mee. Bijvoorbeeld de maatregel van het thuisblijven. De straten van Dokkum zijn zichtbaar leger, veel mensen blijven binnen: thuiswerken, thuisschool, thuis sporten, thuis sociale contacten onderhouden en ga zo maar door. Hoe wordt deze bijzondere tijd door iedereen beleefd? Wekelijks laten we iemand in deze tijdelijke rubriek “Dokkum blijft thuis” aan het woord. Deze week is dat Kim Feddema, kapster bij Kapsalon Subliem. Hoe zien jullie werkdagen er momenteel uit? Dat verschilt per dag, maar in principe ben ik gewoon thuis. Van dinsdag tot en met zaterdag van tien tot twaalf uur is de kapsalon aan de Keppelstraat geopend zodat klanten producten kunnen ophalen. Voor de aanwezigheid van iemand van ons is een rooster gemaakt. Verder hou ik de mail in de gaten en staat de telefoon doorgeschakeld naar mij, al zijn er nu nauwelijks nog telefoontjes. Gelukkig mogen de afspraken voor de haarwerken wel doorgaan. Onderling hebben we contact over de voorbereidingen voor wanneer we weer open mogen. We willen zo graag weer aan de slag, mijn handen jeuken om weer wat te doen! Inmiddels went het ook alweer dat je thuis zit. Al is het geen vakantiegevoel, het is net alsof je er niet van mag genieten. Hoe hebben jullie als kapsalon ingespeeld op de coronacrisis? Toen corona steeds groter werd in Nederland, troffen we ook steeds meer maatregelen. Na elke klant extra desinfecteren: er stond een sopje klaar voor de deurkruk, de stoel en het pinapparaat. De klant kreeg een extra plastic cape ter bescherming en zelf wasten en desinfecteerden we ook extra onze handen. We hielden ook rekening met de afstand tussen klanten waardoor we niet meer dan twee medewerkers tegelijk in de kapsalon aan het werk hadden. Allemaal om de klanten en de kapsters niet te dicht op elkaar te hebben. Op een gegeven moment besloot Jannie (eigenaresse van Kapsalon Subliem) zelf om de deuren dicht te doen, om haar personeel en klanten te beschermen. Het voelde voor Jannie niet goed onder deze omstandigheden door te werken. Het weekend na dat vreselijk moeilijke besluit moesten alle kapsalons dicht. In het begin wisten we niet zo goed wat wel en niet mocht. Toen duidelijk werd dat we wel open mochten om producten en verfpakketjes te verkopen zijn we dat ook gaan doen. Zo hou je het contact met klanten en we hebben liever dat ze met onze eigen producten aan de slag gaan zodat we als we straks weer open mogen, er nog een mooie coup van kunnen maken. Zo kunnen we toch iets voor onze klanten betekenen. Ondertussen doen we er alles aan om voorbereid te zijn voor het moment dat we weer aan de slag mogen, wellicht zal dat straks met mondkapjes zijn. Ik ben niet bang om weer in de kapsalon te staan, iedereen weet inmiddels wel wat de regels zijn en dat vertrouwen heb ik ook in de mensen. Hoe hebben jullie contact met de klanten en welke reacties krijgen jullie? Er wordt best veel gebruik gemaakt van het ophalen van producten en verfpakketjes. Dan, en ook via de telefoon en e-mail, krijgen we zulke lieve reacties van onze klanten: “Mooi dat jullie ons zo toch nog kunnen helpen” tot “dit is niet makkelijk voor jullie”. De laatste persconferentie moet een teleurstelling voor jullie zijn geweest... Klopt! Via de groepsapp werd de teleurstellingen onmiddellijk geuit. Tegen beter weten hoopten we toch stiekem dat we weer open mochten. Alles was er klaar voor... Mijn collega’s balen enorm, vooral ook voor Jannie. Gelukkig zijn de bonden op dit moment druk bezig met overleg, voorstellen en maatregelen om de kapsalons weer open te krijgen. We wachten met smart op nieuws! Heb je nog tips voor thuisblijvers? Trek je niet te veel van je uitgroei of langere haren aan, je hoeft immers nergens naar toe en iedereen heeft hetzelfde probleem. Probeer vol te houden! Ga niet te veel te doe-het-zelven, hiervan wordt het meestal niet mooier... We hopen snel weer open te kunnen en iedereen te kunnen helpen!