Sinds 2018 voert Welzijn Het Bolwerk Buurtbemiddeling uit in Noardeast-Fryslân en Dantumadiel, landelijk lossen Buurtbemiddelaars al 25 jaar burenruzies succesvol op. Jetske Leijenaar en Abbas Faegh zijn de coördinatoren van Buurtbemiddeling in deze regio, en geven graag meer bekendheid aan de mogelijkheden van Buurtbemiddelaars. Kleine dingen worden vaak ergernissen Buurtbemiddelaars helpen en begeleiden beide buren om samen tot een oplossing te komen. “Je kunt ons vergelijken met een mediator: vaak kunnen buren zelf het probleem niet oplossen en wij helpen ze daarbij. De oorzaak ligt meestal op het gebied van communiceren. Sinds de invoering van de smartphone, worden communicatievaardigheden niet optimaal onderhouden”, legt Abbas uit. “Kleine dingen worden ergernissen én: onbekend is onbemind. Wanneer buurtbewoners (weer) met elkaar in gesprek gaan, begrijpen ze elkaar beter en valt het allemaal best mee.” Opgeleide (vrijwillige) bemiddelaars Vaak vindt de doorverwijzing naar de Buurtbemiddelaars plaats via de wijkagent, de gemeente, een maatschappelijk werker of woningcorporaties. “Nog niet iedereen weet de weg direct naar een Buurtbemiddelaar te vinden. Tot 2018 schakelde de gemeente dan een Buurtbemiddelaar uit Leeuwarden in. Er was te weinig kennis van wonen in Dokkum of een dorp, het werkte niet goed genoeg. Inmiddels hebben we hier in de regio vijftien opgeleide -en vrijwillige- bemiddelaars uit allerlei verschillende lagen van de gemeenschap.” Communiceren en bruggen slaan “We hebben geen rechterlijke macht en doen geen juridische uitspraken. We helpen mensen in vrede met elkaar communiceren en samen tot een oplossing te komen. Zoals bijvoorbeeld de buurman met kippen krijgt ineens een haan. De buren -die nooit contact hebben met elkaar- hebben vreselijk veel last van die steeds-eerder-kraaiende-haan en schakelen Buurtbemiddeling in. Wij laten ze met elkaar in contact komen en slaan een brug. Die buurman heeft zich nooit gerealiseerd dat de haan voor zoveel overlast zorgt. De oplossing was heel simpel: een donker hokje voor de haan. En als de buurman dat dan een keer vergeet, nu ze met elkaar in contact zijn en er begrip over en weer is, vraag je gewoon: hey buur, was je de haan vannacht vergeten?”, vertelt Abbas die aangeeft dat Buurtbemiddelaars op een dergelijke manier zeven van de tien situaties kunnen helpen oplossen. “Vaak is inzien dat de waarheid anders is dan jouw waarneming, de oplossing. We horen het verhaal van beide kanten aan, op neutraal terrein en met ruimte voor de mensen om zich te uiten. Wanneer beide partijen samen aan tafel zitten zijn we al zo ver en komt het vaak tot een oplossing. Niet alles is oplosbaar en soms moeten we een ‘zaak’ doorverwijzen. Wel proberen we buren bewust te maken van de lange en vaak kostbare juridische strijd die dan volgt”, vertelt Abbas. Meer bekendheid voor Buurtbemiddeling Volgens Abbas is in tijden van individualisme altijd een dergelijke instantie als Buurtbemiddeling nodig. Abbas heeft wel tips voor buren: “Ga niet zitten piekeren, durf te vragen. Het maakt niet uit waar, maar vraag advies en probeer hulp in te schakelen. Wij proberen meer bekendheid te geven aan Buurtbemiddeling, er zijn bijvoorbeeld ook woonconsulenten van wooncorporaties die kunnen helpen!” Kijk voor meer informatie op de website van Buurtbemiddeling of bel naar het centrale nummer: 0519-292223 om meer informatie in te winnen.