Gastvrijheid, hoe moeilijk kan het zijn? Die vraag stond centraal tijdens de thema-avond georganiseerd door de Ondernemersvereniging Dokkum. Namens de gemeente was Pytsje de Graaf aanwezig om een link te leggen tussen gastvrijheid en gemeentelijk parkeerbeleid. “De klanten oprecht het gevoel geven dat ze welkom zijn en je dienstbaar opstellen, dat is gastvrijheid,” Aan het woord is Geesje Duursma van De Pleats te Burgum en Duursma Advies. Zij presenteerde woensdagavond in de IJsherberg een avond over gastvrijheid. Als leidraad nam ze de dorp- en stadsbezoeken van enkele maanden terug en legde de resultaten voor aan de Dokkumer ondernemers. Als een soort mystery guests zijn ondernemers van Dokkum, Burgum en Surhuisterveen bij elkaars onderneming langsgegaan om de gastvrijheid te toetsen. Met een gemiddelde van 7,6 kwam Dokkum er het beste af. Als top gaf Geesje de historische panden in Dokkum. Als tip gaf ze aan dat het parkeerbeleid logischer kan. En dat is nu precies waar de Dokkumer ondernemersschoen wringt. Voorzitter Bert Reinders noemde stressvol winkelen een van de gevolgen van het strenge parkeerbeleid. Parkeerbeleid De opmerking van Reinders brengt direct reuring in de verder gezapige avond. Er komt veel ongenoegen over de BOA’s boven. De negatieve ervaringen en praktijkvoorbeelden volgen elkaar in rap tempo op. Wethouder Pytsje de Graaf is namens gemeente Dongeradeel aanwezig om enige helderheid te verschaffen. Uiteraard wil ook de gemeente dat er minder boetes worden uitgedeeld, maar volgens De Graaf kent Dokkum relatief veel notoire parkeerovertreders. Ook daar ondervindt het winkelend publiek veel hinder van. Om dit probleem te tackelen werden verschillende ideeën aangedragen zoals de binnenstad in een blauwe zone veranderen. Een substantiële oplossing voor de parkeerproblematiek werd nog niet afgehamerd. Communicatie Wat gaan jullie morgen doen? Het is de afrondende vraag van de avond. De ondernemers laten het antwoord enigszins in het midden. Wat boven komt is dat de communicatie en de samenwerking onderling beter mag. De winkels weten vaak van elkaar niet wie er wel en niet open is op koopzondag en op speciale avonden zoals binnenkort met sinterklaas. De OVD zegt toe hier werk van te maken. Juist elkaar iets gunnen en de klanten naar elkaar doorverwijzen is volgens Duursma gastvrijheid. Samenwerking is key. Geesje beloofde de gemeente van enkele adviezen te voorzien. Het resultaat van deze avond is dus eventueel in 2017 merkbaar.