Dokkum heeft dit jaar de vierde plek veroverd op de lijst van Friese winkelgebieden met de langste winkeltijd. Gemiddeld struinen bezoekers 82 minuten door de historische binnenstad van Dokkum. Dat blijkt uit een recent koopstromenonderzoek van I&O Research. Dokkum scoort ook op sfeer, uitstraling en toegankelijkheid een 8,1 – het op één na hoogste cijfer van alle Friese steden. Volgens het rapport maakt Dokkum een grote sprong ten opzichte van vorige onderzoek (ter vergelijking: in 2017 scoorde de stad gemiddeld een 7,1). Het is een prestatie die duidelijk maakt dat de stad aan populariteit wint, niet alleen bij de eigen inwoners, maar ook bij bezoekers uit de regio en daarbuiten. De vele investeringen van de afgelopen jaren vormen zonder twijfel deel van het succes.

Zich met hart en ziel inzetten voor Dokkum
Een koopstromenonderzoek brengt in kaart wat consumenten kopen, hoeveel ze uitgeven en waar ze hun aankopen doen. Bezoekers waarderen niet alleen de winkels, maar ook bijvoorbeeld de sfeer, bereikbaarheid en het groen in een stad. Het centrum van Dokkum heeft de afgelopen jaren veel veranderingen ondergaan: zo zijn nieuwe winkels en boetiekjes als paddenstoelen uit de grond geschoten, bruist de stad van gezellige eettentjes en hoogwaardige restaurants, en geven historische gevels het centrum weer zijn authentieke charme terug. De gemeente, de lokale ondernemers en stichting Promotie Dokkum hebben zich met hart en ziel ingezet om Dokkum nieuw leven in te blazen, en dat harde werk werpt nu zijn vruchten af.