I N D O K K U M

k o m t e r a a n

Herinrichting Woudweg: 'Fietsers voorrang op rotonde'

Herinrichting Woudweg: 'Fietsers voorrang op rotonde'

Maandagavond werd in de Fonteinkerk in Dokkum een informatiebijeenkomst gehouden over de herinrichting van de Woudweg in Dokkum, tussen de Woudpoortbrug en de rotonde bij de Spar. Samen met een werkgroep van vertegenwoordigers van de straat en wijkraad Fonteinslanden zijn plannen gemaakt voor herinrichting van dit weggedeelte. De weg, het groen rondom de weg en de rotonde bij de Birdaarderstraatweg worden aangepakt. Ingenieursbureau Arcadis presenteerde de bijeenkomst de plannen en gaf een toelichting. Meest opvallende punt: het voorstel om fietsers op de rotonde voorrang te geven.

Maandagavond werd in de Fonteinkerk in Dokkum een informatiebijeenkomst gehouden over de herinrichting van de Woudweg in Dokkum, tussen de Woudpoortbrug en de rotonde bij de Spar. Samen met een werkgroep van vertegenwoordigers van de straat en wijkraad Fonteinslanden zijn plannen gemaakt voor herinrichting van dit weggedeelte. De weg, het groen rondom de weg en de rotonde bij de Birdaarderstraatweg worden aangepakt. Ingenieursbureau Arcadis presenteerde de bijeenkomst de plannen en gaf een toelichting. Meest opvallende punt: het voorstel om fietsers op de rotonde voorrang te geven. Aanleiding Er zijn meerdere aanleidingen om de weg aan te pakken. De Woudweg is nog ingericht als weg waar 50 kilometer per uur gereden mag worden. Toch ligt de weg in een 30 km-zone. Door de breedte van de weg wordt er erg hard gereden. Daarnaast zijn er veel trillingen voelbaar en wordt de rotonde bij de Spar vaak verkeerd gebruikt. Doel van de herinrichting van de weg is dus vooral om de snelheid naar beneden te krijgen, de relatie tussen het centrum en het Bonifatiuspark te versterken. De nieuwe inrichting past volgens het ingenieursbureau een stuk beter bij het 30 km-gebied. Fietsers voorrang op de rotonde De grootste verandering is dat in de nieuwe inrichting de aparte fietspaden aan de Woudweg komen te vervallen. Al het verkeer komt op de nieuwe Woudweg terecht, die met 6,5 meter iets breder wordt dan normaal gesproken. Er komen per etmaal 4500 auto's over de weg, maar Arcadis is niet bang voor een onveilige verkeerssituatie. Het bureau vergeleek de situatie met de Prins Hendrikkade in Sneek waar dubbel zoveel auto's voorbij komen en waar praktisch geen ongelukken gebeuren. Op de rotonde bij de Spar krijgen fietsers in het voorstel voorrang. Er is een aparte studie naar de rotonde gedaan, waar deze variant als beste uit de bus kwam. Voor Dokkumers zal het flink wennen zijn, want het is straks de eerste en enige rotonde in de stad waar fietsers eerst mogen. Dat leverde veel bezorgde reacties op van de aanwezigen, die vrezen dat de verkeerssituatie juist onveiliger wordt. Voor de zomer klaar Op basis van alle reacties van de inloopbijeenkomst worden de plannen nog definitief gemaakt. Duidelijk is wel dat het kleurgebruik van de weg gelijk zal staan aan dat van de Altenastreek in Dokkum. Verder worden ook de parkeerplaatsen aan de Lyceumweg aangepast. De parkeerlijnen verdwijnen, zodat er een soort promenade ontstaat. De weg wordt verder ingericht met meer groen, waaronder amberbomen. Volgens de planning worden de werkzaamheden in april/mei van dit jaar uitgevoerd en wordt het werk voor de zomer afgerond.

Redactie
Redactie

Dit bericht is afkomstig van de gehele redactie.